THE THIN LINE

Wednesday, August 5, 2009


1. Semasa majlis pelancaran drama bersiri combo ramadhan Astro baru-baru ini , saya sempat berbual dengan Sdr Saniboey Mohd Ismail, Assisstant Vice President, Malay Languange Business Astro. Kebetulan dia adalah antara peminat buku tulisan saya "Tersungkur Di Pintu Syurga".

-

2. Selepas menonton trailer 10 minit Cinta Sempurna, sempat dia berkongsi rasa dengan saya mengenai pendapat awalnya terhadap Cinta Sempurna. Mungkin kerana Cinta Sempurna banyak menggunakan bahasa inggeris dengan 'british ascent' dalam dialoq-dialoqnya, dia menyatakan kebimbangnannya pada 'keboleh terimaan' penonton melayu kepada pendekatan yang cuba dibawa oleh Cinta Sempurna.

-

3. Mengikut pengamatannya story line drama melayu mengenai anak durhaka pada ibu bapa di RTM dan TV3 walaupun telah banyak kali diterbitkan berulang kali dengan garapan dan penerbit yang berbeza, selalunya mendapat rating dan sambutan yang baik dari kalangan masyarakat melayu. Saya akui kebenaran kata-kata Soniboey itu kerana drama saya IHSAN di TV3 mengikut rating telah ditonton oleh 3.2 juta penonton dan ketika diulang tayang ianya telah ditonton oleh 2.9 juta penonton mengikut kajian AC Nielson. IHSAN juga telah dinobatkan antara 5 drama terbaik pada Anugerah Skrin TV3 2008. Malah Zamarul Hisham telah dinobatkan sebagai Pelakun Lelaki Terbaik dalam drama tersebut.

-

4. Cinta Sempurna katanya berada pada 'The Thin Line' kerana mengikut pengalaman dan pengamatannya, masyarakat melayu tidak suka menonton cerita melayu yang berlebih-lebih dalam mengguna dan mengangkat bahasa inggeris. Lebih-lebih lagi penonton yang memegang remote control dengan mudah boleh menukar ke channel lain jika mereka 'menyampah' dengan penggunaan bahasa inggeris yang berlebihan dalam sesebuah drama melayu.

-

5. Namun di sinilah terletak keberanian OASIS yang mahu menjadikan channel tersebut sebagai 'driver' kepada Channel lain di Astro (Prima dan Ria) bagi mengisi program sepanjang ramadhan kali ini. Malah dimasa-masa mendatang, Oasis juga bakal menerbitkan drama dari pelbagai genre. Bukan sahaja drama berat tapi bakal juga menerbitkan drama dari genre-genre lain antaranya genre remaja, cinta, komedi dll.

-

6. Bahasa Inggeris yang digunakan dalam dialoq-dialoq di Cinta Sempurna bukan sengaja diada-adakan untuk mencantikkan cerita. Tapi ianya adalah paparan ilham dari satu kisah benar mengenai dua remaja 'Londoners melayu' yang merasakan diri mereka lebih 'London dari orang-orang di London'.

-

7. Pengalaman yang ditempoh oleh drama bersiri NUR KASIH di TV3 baru-baru ini menjadikan kehendak dan sikap penonton agak sukar dimengerti.

-

8. Menurut Maizura Mohd Ederis salah seorang penulis skrip NUR KASIH dalam blognya http://www.tangisanbulanmadu.blogspot.com/ ada menulis seperti berikut :
-



"NUR KASIH bermula dengan ranking TOP 15 dengan penonton sekitar 2 juta lebih. Ia pernah memasuki TOP 10 iaitu di tangga ke 9-10 . Kemudian, turun kembali ke tangga 11-12. Penurunan ini agak mengejutkan peminat setianya. Nampaknya, sambutan menggalakkan di internet dan perbualan orang mengenainya, gagal diterjemahkan dalam bentuk rating sebenar yang dikendalikan oleh agensi iklan, AC Neilson".
-


9. Tapi pada pendapat saya mungkin kerana babak-babak berpelukan dalam beberapa babak di Australia yang dipaparkan selepas episod 9 atau minggu kesepuluh secara berlebihan dan berulangkali menjadi punca mengapa rating Nur Kasih jatuh selepas minggu ke sepuluh. Saya sebagai seorang bapa kepada 11 orang anak yang minat menonton Nur Kasih menjadi gelisah dan tidak senang duduk menonton babak peluk memeluk yang agak berlebihan itu. Babak itu sepatutnya boleh dielakkan tanpa menjejaskan story linenya. Dan saya juga percaya babak tersebut juga bukan kehendak penulis skripnya.

-

10. Cinta Sempurna yang pastinya tidak mempunyai babak peluk memeluk tersebut. Cinta Sempurna adalah sebuah drama melayu yang tidak berniat untuk menjadikan melayu lebih inggeris dari inggeris. Cinta Sempurna sebagai sebuah drama neorealism dari genre dakwah diharap akan dapat menjadikan penontom melayu lebih cerdik dari sebelumnya.

-

11. Pengkritik seperti Saniboey amat diperlukan dalam memeriahkan industri. Saya sebagai penulis skrip tidak boleh syok sendiri. Saya begitu berharap selepas tamat tayangan Cinta Sempurna nanti untuk dapat duduk berbincang bersama dengan Saniboey untuk satu sessi brain storming bagi mengkaji persepsi dan sambutan penonton terhadap Cinta Sempurna.

-

12. Terima kasih Saniboey. Kerisauan anda itu ada asasnya. Hope to see you again.



Comments

One response to “THE THIN LINE”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

DonCorleone said...

Harap2 saya dibenarkan link blog ini ya. :)

August 10, 2009 at 12:49 AM