HIDUP DENGAN MENULIS SKRIP

Friday, August 28, 2009


1. Minggu ini (24-28 Ogos) adalah minggu yang paling sibuk bagi saya kerana terpaksa menghadirkan diri untuk sessi pitching di IPPTAR, RTM.
-
2. Sepanjang seminggu di IPPTAR saya berkesempatan menemui kenalan dan rakan penulis skrip yang lain.
-
3. Antara yang saya temui ialah Salma Hassan dan adiknya Siti Nur Hassan, Marthias Ali dan isterinya, Latif Mohaideen adik kepada Prof A Razak Mohaideen (gambar atas) dan Liza Meor Rushdi.
-
4. Menariknya tentang Salma dan Siti Nur, mereka berdua adalah adik kepada penulis skrip Zarihah Hassan yang merupakan Script Consultant di Metrowealth International Group (MIG) milik penerbit David Teo. Zarihah telah banyak menulis skrip drama bersiri. Memandangkan kedua ibubapa mereka telah meninggal dunia Salma dan Siti Nur tinggal bersama di rumah Zarihah Hassan di Bangsar. Salma pernah berkata pada saya mereka adik beradik menyara kehidupan dengan sepenuh masa menulis skrip. Maka tidak mustahil hasil karya adik beradik ini kerap ditayang di tv kerana mereka menulis skrip secara bersama.
-
5. Menarik tentang Marthias Ali pula isterinya Adza Nasyaemie Adenan juga adalah seorang penulis skrip sepenuh masa. Malah adik isterinya Adza Irdawati Adenan juga adalah seorang penulis skrip. Maka tidak mustahil di mana sahaja Marthias Ali berada, isterinya juga akan berada disampingnya. Mereka bertiga memang kreatif apatah lagi Marthias Ali adalah an award winning script writer dan dia juga seorang pengarah short filem.
-
6. Menarik tentang Latif Mohaideen pula dia adalah adik kepada Prof A Razak Mohaideen. Latif Mohaideen adalah penulis skrip pada kebanyakkan filem-filem arahan Prof A Razak Mohaideen. Mereka berdua kerap bersama dalam mencari peluang-peluang bekarya di station tv.
-
7. Menarik tentang Liza Meor Rushdi pula, isteri kepada adik iparnya Sharifah Nurul Huda juga adalah seorang penulis skrip.
-
8. Kesemua mereka adalah penulis skrip sepenuh masa. Mereka fokus dengan kerjaya mereka. Kerana itu mereka adalah antara penulis skrip yang karya mereka kerap disiarkan di station tv.
-
9. Minggu depan 2-4 September saya akan hadir lagi sessi pitching. Meletihkan tapi saya seronok dapat bertemu, berbual bertukar-tukar fikiran dan pengalaman dengan para penulis lain. Jarang kami mendapat kesempatan bertemu begini.

Comments

No response to “HIDUP DENGAN MENULIS SKRIP”
Post a Comment | Post Comments (Atom)