LIBERALISME DAN NILAI ISLAM DALAM SESEBUAH KARYA

Wednesday, August 19, 2009

1. Saya ada membaca artikle yang ditulis oleh wartawan hiburan Zainuri Misfar (gambar atas) mengenai Yasmin Ahmad yang bertajuk "Benarkah filem Yasmin Ahmad karya tanah air paling hebat?" Seperti dijangkakan artikle tersebut menerima banyak respon pro dan kontra.



2. Saya sebagai seorang pengkarya menyokong tulisan Zainur Misfar tersebut.



3. Kreativiti Yasmin Ahmad dan kredibilitinya dalam menghasilkan karya-karya yang baik tidak dapat dinafikan apatah lagi dia menerima banyak anugerah dan pengikhtirafan dalam dan luar negara. Karya-karya Yasmin Ahmad memang baik tetapi bukanlah yang terbaik kata Zainur Misfar lagi.



4. Namun seperti kata Zainur Misfar, "kita tidak seharusnya membaca sub teks sesebuah karya itu secara selapis sahaja. Karya Yasmin berat sebelah, tidak realistik, menyindir orang melayu, mengajak orang melayu dan islam supaya berfikir liberal".



6. Ada benarnya pendapat Zainur Misfar itu. Saya menyokongnya.



7. Iklan Petronas sempena Kemerdekaan Negara mengenai seorang kanak-kanak Tan Hong Ming yang menyatakan dia mempunyai seorang girl friend bernama Umi Qazrina dan Umi pula kemudiannya mengaku Tan Hong Ming juga adalah boy friendnya, walaupun kreatif, unik dan lucu tapi sebenarnya terkandung tema dan mesej liberalisme yang sangat diperjuangkan Yasmin Ahmad dalam karya-karyanya. Itu signature Yasmin Ahmad dalam kebanyakkan kerya-karyanya. Sepet dan Gubra juga mempunyai tema dan mesej yang sama. Iklan Petronas mengenai kisah Tan Hong Ming dan Umi Qazrina ini pada saya menghina melayu dan islam.



8. Yasmin Ahmad seolah-olah mahu mengajak orang melayu supaya bersikap liberal dalam beragama. Seolah-olah padanya "Kita memang nak Islam tapi jangan Islam sangat." Ini nilai yang diperjuangkan Yasmin Ahmad dalam hampir kesemua karya-karyanya.



9. Saya tidak mahu menyentuh mengenai soal peribadi orang yang telah meninggal. Tapi pada saya karya-karya seseorang masih boleh dibincang dan diperdebatkan walaupun dia telah meninggal.



10. Orang melayu dan islam mesti bukan sahaja pandai 'menonton' tapi mesti juga pandai 'membaca' yang tersirat disebalik yang tersurat dalam sesebuah karya.

Comments

No response to “LIBERALISME DAN NILAI ISLAM DALAM SESEBUAH KARYA”
Post a Comment | Post Comments (Atom)