PITCHING

Tuesday, August 4, 2009


1. Khabar angin sudah mula tersebar di kalangan pemain industri (penerbit tv/penulis skrip) mengatakan RTM akan memanggil sessi 'Pitching' buat kali kedua sebelum ramadhan atau selewat-lewatnya hujung bulan Ogos ini. Ramai penerbit sudah menalipon saya untuk mendapatkan proposal saya. Jarang saya mengecewakan mereka apatah lagi mereka selalunya 'pandai' merayu untuk mendapatkan proposal saya.
-
2. Sessi pitching adalah sessi dimana para penulis skrip akan membentangkan cerita dan idea mereka pada 3 orang panel RTM untuk di nilai. Jika panel mendapati jalan cerita yang dibentangkan menarik, punyai kelainan dan keunikan maka cerita tersebut akan diterima untuk diterbitkan oleh RTM. Pihak penerbit akan membeli skrip itu dari penulis skrip yang biasanya juga adalah pemegang hakcipta kepada idea asal itu. Harga skrip di pasaran pernah saya tulis dalam blog ini. Sila rujuk pada Older Post jika ingin mengetahuinya.
-
3. Kaedah pitching ini sebenarnya telah lama diamalkan di barat. Kita agak ketinggalan.
-
4. Namun usaha RTM ini dianggap belum terlambat dan terbaik dalam memberi peluang kepada pengkarya menjual cerita dan idea mereka pada RTM.
-
5. Dalam sessi pitching pertama yang lepas, saya telah hadir dalam 16 sessi pitching. Tapi tidak ada satu pun proposal saya yang sangkut. Saya pasrah menerima keadaan itu. Mungkin cerita dan idea penulis skrip lain jauh lebih baik. Rezeki mereka.
-
6. Saya suka pada sessi pitching kerana saya memang suka bercakap mengenai 'idea' dan 'keunikan'. Saya mendapat kepuasan dari situ walaupun tidak ada satu pun proposal saya diterima.

Comments

No response to “PITCHING”
Post a Comment | Post Comments (Atom)