PRE PRO - HIKAYAT SEORANG ZULAIKHA (RTM)

Friday, August 7, 2009

1. Hari ini NHF Production yang bakal menerbitkan karya saya HIKAYAT SEORANG ZULAIKHA(HSK) telah mengadakan sessi script reading. Pengembaraan akan bermula pada 12hb Ogos ini di sekitar Kuala Lumpur. Antara pelakun utama yg akan terlibat adalah Katijah Tan, Datuk Jalaludin Hassan, Irma dan Aqasha. Ianya bakal di arahkan oleh Din Glamour (gambar bawah).



-

2. Sudah menjadi kebiasaan mana-mana production house, script reading bersama para pelakun utama yang terlibat akan dilakukan sebelum pengembaraan. Semuanya dilakukan agar para pelakun menghayati terlebih dahulu jalan cerita dan perwatakan masing-masing.

-

3. Tapi script reading di NHF hari ini agak unik dan lain dari apa yang pernah diamalkan oleh mana-mana produksi sebelum ini. Puan Nora Hendon penerbitnya telah mengadakan script reading khusus bersama tenaga krew produksi HSK bukannya dengan para pelakun utama. Kerana yakin kepada kekuatan dan keunikan story line HSK, Puan Nora Hendon mahu memastikan terlebih dahulu semua krew terbabit dari Pengarah hinggalah kepada Handyman menghayati terlebih dahulu naskah HSK.

-


4. Puan Nora Hendon selalunya begitu obsess mahu hanya yang terbaik untuk semua drama terbitannya terutamanya dari idea dan skrip yang saya hasilkan. Kerana itu banyak drama-drama saya yang diterbitkannya berjaya di calunkan dalam beberapa anugerah dan antaranya ialah :

-

a. Basikal Itu (Anugerah Seri Angkasa 2006)

b. Ku Petik Bintang-Bintang (Anugerah Seri Angkasa 2006)

c. Affidavit Terakhir (Anugerah Seri Angkasa 2007)

d. Engkau Laksana Bulan (Anugerah Skrin tv3 2007)

e. Mujahadah (Anugerah Media Islam Nasional 2008)

-

5. Malah hampir semua drama saya yang diterbitkannya untuk RTM telah dikategorikan dalam drama kategori A yang melayakkan NHF mendapat bayaran lebih dari RTM sebagai insentif kerana berjaya menerbitkan karya yang baik pada standard yang dikehendaki oleh RTM.

-

6. Saya senang bekerja dengan NHF dan Puan Nora Hendon yang sentiasa memastikan naskah dari skrip saya dapat diangkat sesuai dengan apa yang saya hajati dan kehendaki. Tidak pernah dia mengecewakan saya.

-

Comments

No response to “PRE PRO - HIKAYAT SEORANG ZULAIKHA (RTM)”
Post a Comment | Post Comments (Atom)