ASRI RABBANI - AL FATIHAH

Wednesday, August 12, 2009



1. Saya mengenali Ustaz Asri Rabbani sejak tahun 81/82 lagi.

2. Kali terakhir saya bertemu dengan beliau adalah kira-kira setahun lebih yang lepas. Ketika itu berkali-kali dia sms pada saya menyatakan hasratnya untuk bertemu saya pada malam itu. Saya pada awalnya menyatakan tidak mungkin dapat menunaikan permintaannya itu akibat keletihan kerana kebetulan baru pulang dari memberi ceramah kepada Guru-guru Takmir negeri Perak atas undangan Pejabat Agama Islam Negeri Perak. Namun apabila dia sendiri menalipon saya untuk memujuk, saya akhirnya bersetuju menemuinya di sebuah restaurant di kampung Bharu.

3. Saya tiba jam 1.30 pagi dan bersamanya ketika itu ialah Asri Ubai (nama serupa) dan Azadan dua rakan penasyidnya dalam Rabbani ada sama. Kami berbual hampir ke jam 3.30am.

4. Ustaz Asri pada saya adalah pendakwah tulin. Dia begitu menjaga tutur kata dan akhlaqnya kerana dia berpegang kepada prinsip bahawa sebagai seorang penasyid, dia perlu menjaga akhlaqnya agar sesuai dengan lirik-lirik lagu yang diperjuangkan dalam semua lagu-lagu nasyidnya.

5. Dia gigih berdakwah melalui lirik-lirik lagunya. Nasyid adalah medan jihadnya dan dia begitu istiqamah (konsisten) dengan jihadnya itu. Akhlaq dan perjuangan Ustaz Asri ini patut diteladani oleh para penasyid lain.Pada Ustaz Asri, nasyid adalah medan dakwah dan bukannya medan glamour.Dia hanya mengharap keredhaan Allah.

6. Saya menangisi pemergiannya kerahmatullah.Kita kehilangan sebutir permata.Saya sekeluarga merasai kehilangannya.

7. Takziah untuk keluarganya.

8. Al Fatihah.

Comments

One response to “ASRI RABBANI - AL FATIHAH”
Post a Comment | Post Comments (Atom)