PITCHING OH PITCHING

Sunday, November 29, 2009




1. Kak Pora dalam BERITA MINGGU 29 November sekali lagi menulis tentang rungutan para penggiat industri drama mengenai sistem pitching di RTM.

2. Saya juga telah bertemu dengan ramai penerbit drama dan penulis skrip yang mengeluh mengenai kelewatan RTM mengumumkan keputusan pitching yang telah dibuat oleh RTM sebelum ramadhan baru-baru ini.

3. Ikut keperluan yang dinyatakan dalam surat tawaran menghadiri pitching, semua drama yang dipilih adalah bagi mengisi slot drama di RTM untuk sepanjang tempoh 2010.

4. Maknanya drama pertama sepatutnya akan disiarkan pada hari pertama atau minggu pertama 2010. Tapi sehingga kini keputusan pitching masih belum disiarkan.

5. Kalau RTM mengumumkan keputusan pitching pada minggu depan pun, semua penerbit harus melalui satu lagi proses penilaian di mana perbincangan akan dibuat dengan Panel Penilai RTM untuk memastikan keperluan dan kesesuaian jalan cerita drama yang terpilih itu dapat digarab mengikut garis panduan dan aspirasi semasa RTM. Ini bermakna penerbit pertama yang hadir depan Panel Penilai tersebut hanya akan dapat menayangkan dramanya pada hujung Feb atau awal Mac 2010.

6. RTM harus lebih professional mengurus keluhan para penerbit dan penulis skrip kerana kelemahan sama yang kerap berulang ini akan mengundang cemuhan dan buruk sangka para penggiat seni terhadap the 'decison maker' di RTM.


7. Datuk Kamaruddin Siaraf (gambar atas) harus segera menyelesaikan isu ini. Ramai para penggiat drama di belakang tabir kini sedang menganggur akibat kelewatan di pihak RTM yang tidak berkesudahan ini.

8. Yang saya dengar rumours dari para penerbit, RTM sebenarnya sudah pun memilih tajuk-tajuk drama yang terbaik dari hasil pitching yang lepas . Cuma peliknya kenapa tidak segera diumumkan keputusannya. Saya tidak pasti samaada ianya benar atau tidak kerana rumours itu hanya hearsay semata-mata. Tapi saya pelik kenapa RTM mengambil masa terlalu lama untuk mengumumkan keputusan pitching walhal tahun 2010 hanya tinggal sebulan sahaja lagi.

Comments

No response to “PITCHING OH PITCHING”
Post a Comment | Post Comments (Atom)