KERJASAMA FELDA DAN OASIS

Sunday, July 5, 2009




1. Setiap kali saya berjalan ulang alik dari hotel penginapan ke Masjidilharam, saya kerap terpandang satu papan iklan Restaurant fD’Saji (Felda D’Saji) milik Felda Global Ventures Arabia Ltd yang di letakkan di kaki lima Safwa Tower sebuah pusat perniagaan baru yang terletak hanya 20 meter dari perkarangan Masjidilharam. Pernah saya terbaca dalam akhbar di Malaysia sebelum ini tentang usaha Felda mengujudkan restaurant ini dan kemudian selang beberapa bulan kemudian saya juga terbaca di akhbar restaurant itu telah di tutup. Saya tertanya-tanya kenapa sekejap buka dan sekejap tutup? Mana yang betul, buka atau tutup? Kerana sikap ingin tahu saya masuk ke Safwa Tower untuk mencari lokasi restaurant tersebut.


2. Saya menemui restaurant tersebut di tingkat dua. Keadaan agak lengang ketika saya tiba. Saya mengambil berkesempatan minum teh tarik sambil mencari-cari siapa di kalangan pekerjanya yang boleh diajak berbual. Melihat pekerjanya bercakap dalam bahasa melayu saya yakin mereka semua datang dari Malaysia, bukan pekerja Bangladesh atau Indonesia seperti mana biasa yang kita temui di Mekah. Hanya terdapat satu meja sahaja yang diduduki satu keluarga melayu dari Malaysia yang datang singgah setelah membeli belah. Saya sempat bertemu salah seorang Chef di situ.



3. Mengetahui saya adalah Script Editor di Astro, Chef fD’ Saji itu memanggil Managernya Saudara Syed Fadhil untuk di temukan dengan saya. Syed Fadhil Syed Sofi memberitahu saya restaurant tersebut baru sahaja 2 minggu dibuka semula setelah terpaksa ditutup selama 6 bulan sebelum itu akibat dari kerenah biroksrasi pihak berkuasa tempatan di Arab Saudi. Restaurant tersebut telah diarah tutup oleh pihak berkuasa Arab Saudi kerana didakwa beroperasi tanpa permit. Semua staff terpaksa pulang semula ke tanahair.



4. Kebetulan fD’Saji dibuka semula ketika musim cuti sekolah di Malaysia di mana mengikut statistik 38 ribu warga Malaysia mengerjakan umrah pada ketika itu (Jun 2009). Syed Fadhil mengakui fD’Saji menerima ramai pengunjung Malaysia yang mengerjakan umrah ketika itu. Tapi dia akui fD’Saji agak lengang apabila tamat musim cuti sekolah. Syed Fadhil yang berpandang jauh dan bersifat entrepruner agak risau jika fD’Saji terlalu mengharapkan pelanggan hanya pada musim cuti sekolah sahaja.

5. Kami banyak berbincang tentang isu kaedah dan cara mempromosi jenama fD’Saji dan dalam kesempatan itu saya melontarkan padanya bagaimana medium drama boleh dijadikan product placement dalam usaha promosi. Dia nyata tertarik mendengar cadangan saya itu.


6. Secara bergurau saya katakan padanya saya sudah mempunyai story-line tentang kisah seorang tukang masak di sebuah Felda di Malaysia yang dihantar bekerja di Mekah sebagai pembantu Chef di restaurant fD’Saji. Syed Fadhil tertarik dengan story-line itu. Kami sepakat untuk membawa perkara ini ke pihak atasan masing-masing. Tapi saya katakan padanya, Felda patut sponsor keseluruhan kos penerbitan sebuah drama di OASIS. Saya percaya dengan sponsor keseluruhan kos produksi, sebuah drama yang menjadikan restaurant dan kisah chef di fD’Saji boleh membantu mempromosi fD’Saji apatah lagi OASIS kerap mengulang tayang drama terbitannya.

7. Kalau Felda sanggup membelanjakan hampir RM1.5 juta untuk membuka sebuah restaurant yang diharap dapat menjadi kebanggaan jenerasi Felda tentulah jumlah kos produksi sebuah drama (lokasi di mekah, Madinah dan Jeddah) sebanyak RM165,000.00 boleh dianggap kecil untuk menyelamatkan maruah jenerasi Felda. fD’Saji sudah tidak mampu untuk ditutup untuk kali kedua. fD’Saji adalah maruah dan lambang kebangkitan anak-anak Felda. PM, Datuk Seri Najib Tun Razak yang begitu mengambil berat tentang hal ehwal komuniti Felda juga tentu mahu fD’Saji menjadi contoh dan lambang kebanggaan komuniti Felda. Saya percaya Felda mempunyai kekuatan kewangan apatah lagi kos RM165,000.00 untuk sebuah telemovie adalah kecil untuk maksud dan tujuan promosi. Demi maruah Felda, RM165,000.00 juga bukanlah satu jumlah yang besar.

8. Dengan usahasama dan synergy antara ibu pejabat Felda di Kuala Lumpur, Resataurant fD’Saji di Mekah, Felda Travel & Tours, anak syarikat Felda yang menguruskan urusan Haji dan Umrah dan OASIS, saya percaya penerbitan sebuah drama dengan menjadikan Mekah dan Restaurant fD’Saji sebagai latar boleh direalisasikan.Apatah lagi saya, Haji Abu Hassan Murad (Anugerah Media Network) dan Erma Fatimah pernah melakukkannya dahulu melalui drama Mencari Nur Khadijah

9. Saya akan bawa perkara ini kepada Big Boss OASIS, Haji Izelan.

Comments

2 Responses to “KERJASAMA FELDA DAN OASIS”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

Sofea Lyana said...

Salam..
Boleh lawat
http://manzlie-makkah.blogspot.com/.
Penulis blog nie orang Malaysia yang keje kat HOTEL AL SAFWAH ROYALE ORCHID Safwa Tower yang ada Restoran fD’Saji..mungkin ada some info yang boleh dikongsi..agak menarik gak kan citer pasal orang yang keje di bumi Makkah nie

July 6, 2009 at 1:34 AM
zabidi mohamed said...

terima kasih sofea atas maklumat itu.

July 7, 2009 at 2:09 AM