FITRAH WANITA DI RTM

Tuesday, July 14, 2009



1. 9 Julai 2009 baru ni saya telah dipanggil RTM untuk presentation satu proposal saya FITRAH WANITA yang sebenarnya sudah hampir setahun setengah telah terpendam dan terperap di RTM. Tak sangka tiba-tiba Puan Nora Hendon, penerbitnya menalipon saya mengatakan RTM berminat dengan proposal saya itu.


2. FITRAH WANITA adalah drama 13 episod 1 jam yang bakal di terbitkan oleh NHF Productions Sdn Bhd dibawah arahan pengarah Din Glamour.


3. Sebelum ini drama saya FITRAH LELAKI (telemovie) pernah diterbitkan oleh Time Air Services (TAS) untuk tayangan di RTM2. Kenapa kali ini FITRAH WANITA pula?


4. Saya kerap menonton DESPERATE HOUSEWIFE di Astro dan pernah membaca dua buku yang menyentuh persoalan mengenai kaum wanita iaitu WHAT A WOMEN WANT MEN TO KNOW tulisan Barbara De Angelis PhD dan MENS ARE FROM VENUS AND WOMEN ARE FROM MARS tulisan John Gray.




5. Setelah menonton drama dan membaca kedua buku tersebut timbul keinginan untuk mengupas isu berkaitan fitrah kaum wanita dari perpektif orang melayu dengan memasukkan elemen dakwah didalamnya.



6. Saya akan berusaha menjadikan FITRAH WANITA ini drama yang baik. Panel Penilai RTM (kebetulan semuanya wanita) yang mendengar presentation atau pitching saya pada hari itu tidak banyak komen malah mereka seronok dengan story-line yang tidak merendah-rendahkan maruah kaum hawa.

7. Namun FITRAH WANITA bukan DESPERATE HOUSEWIFE. FITRAH WANITA adalah kisah empat wanita yang kaki shooping, kaki hias diri (makeover), suka pada perhiasan dan kecantikan, kisah wanita yang tak dapat mengimbangi antara keutamaan kerjaya dan rumahtangga dan kisah sifat keibuan wanita.

8. Mampukan seorang penulis skrip lelaki seperti saya menggarap sebuah drama mengenai fitrah kaum wanita? Sama-sama kita tonton tayangannya nanti yang dijangka pada awal 2010 di RTM2.

Comments

No response to “FITRAH WANITA DI RTM”
Post a Comment | Post Comments (Atom)