THE COW & AYATOLLAH KHOMEINI

Sunday, July 19, 2009


1. Pada 1979 selepas Ayatollah Khomeini menjatuhkan Shah Iran, industri filem Iran adalah antara yang paling awal menerima padahnya. Filem yang sebelum ini diterbitkan ketika rejim Shah Iran diharamkan tayangannya. Panggung wayang juga diarah tutup.

2. Namun beberapa tahun kemudian Ayatollah Khomeini telah berkesempatan menonton sebuah filem neorealism Iran THE COW yang telah diterbitkan pada 1971 yakni lapan tahun sebelum tumbangnya rejim Shah Iran.

3. The Cow arahan Dariush Mehrjui, ditulis skripnya oleh Gholam-Hossein Saedi berdasarkan novel Gholam sendiri. Ianya dibintangi oleh Ezatolah Entezami sebagai Hasan watak utama dalam filem itu.

4. Sinopsis - cerita mengenai seorang penduduk kampung pertengahan umur Hassan yang memiliki seekor lembu yng merupakan satu-satunya lembu di kampungnya. Lembu ini menjadi sumber untuk para penduduk kampung membeli dan mendapatkan susu. Kerana itu Hassan begitu menyayangi lembunya itu. Satu hari dia ke bandar untuk beberapa hari dan telah berpesan pada isterinya agar menjaga dan memberi makan lembunya dengan baik. Namun semasa Hassan berada di bandar, lembu kesayangnnya itu mati secara tiba-tiba. Semasa Hassan kembali ke kampung, isterinya dan penduduk kampung jadi serba salah untuk memberitahu Hassan bahawa lembunya telah mati. Namun ketika Hassan mendapat tahu beberapa hari kemudian lembunya telah mati dia menjadi tidak keharuan sehingga kesihatan dan mentalnya turut terjejas. Pada akhir cerita, Hassan telah mati dari sakit yang ditanggungnya kerana menderita kehilangan lembu kesayangnya itu.

5. Ayatollah Khomeini begitu terhibur dan tertarik dengan THE COW yang mana story linenya dianggap sebagai very simple and moving. Sejurus menontonnya Ayatollah Khomeini dengan memberi beberapa syarat ketat akhirnya menarik balik larangan membuat filem dan membenarkan panggung wayang dibuka semula di Iran.

Babak dalam The Cow

6. THE COW dianggap penyelamat dan pembuka lembaran baru kepada masa depan industri filem di Iran. Sehingga kini ratusan filem Iran telah mendapat pengikhtirafan di peringkat antarabangsa.

7. Saya suka dengan pendapat yang mengatakan "a good story always comes from a simple and moving story line".


Comments

No response to “THE COW & AYATOLLAH KHOMEINI”
Post a Comment | Post Comments (Atom)