SEMERAH PADI DAN HUKUMAN SEBAT

Tuesday, October 6, 2009

1. Saya amat tertarik dengan komen serta pendapat bekas Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri di webnya http://drmaza.com/home/?p=737 dalam artiklenya 'Filem Semerah Padi Mengelirukan Gambaran Hukuman Sebat Dalam Islam'.
.
2. Biasanya bila bercakap tentang penulisan skrip, saya selalu berkata pada rakan-rakan yang mahu mendalami ilmu skrip antara filem klasik yang mesti di tonton mereka adalah Titanic, Mohabathen, Dr Zivago dan Semerah Padi.
.
3. Namun artikle Dr Asri mengenai cara perlaksanaan hukum sebat yang dipaparkan dalam filem Semerah Padi tersebut benar-benar membuka minda saya. Semerah Padi memang diiktiraf sebagai sebuah filem Islam sesuai dengan zaman ianya diterbitkan. Tapi kerana 'salah faham' atau 'faham salah' pembikinnya mengenai cara hukuman sebat dilaksanakan, kesannya hingga kini 'terlekat' dalam minda masyarakat melayu. Pada kebanyakkan masyarakat melayu cara hukuman sebat dilaksanakan mestilah keras, rakus dan hanya berbentuk menghukum si pesalah sahaja. Nilai pengajarannya atau nilai positif di sebalik perlaksanaan hukuman sebat itu seolah-olah diabaikan.
.
4. Filem atau drama punya kesan besar dalam mencetak pemikiran dan pemahaman masyarakat terhadap amalan agama mereka. Apa yang dipaparkan dalam filem atau drama boleh menjadi 'nilai' kepada penontonnya.
.
5. Tokoh agama seperti Dr Asri perlu ada untuk menegur para pengkarya seperti saya. Selain Dr Asri, Ustaz Hazrizal Abd Jamil di webnya http://Saifulislam.com juga rajin menulis artikle memberi pandangan dan teguran terhadap industri filem dan drama. Saya merasakan golongan agama yang berwibawa perlu kerap melontarkan buah fikiran dan teguran mereka terhadap kerja kreatif para pengkarya.
.
6. Saya sebagai pengkarya perlu lebih berhati-hati dalam melahirkan karya untuk dihidangkan kepada khalayak penonton.


Comments

One response to “SEMERAH PADI DAN HUKUMAN SEBAT”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

anjang said...

betul tu mencetuskan kekeliruan ummah

October 6, 2009 at 7:23 AM