IRAN & DRAMA KOREA

Thursday, October 15, 2009

1. Serial drama Korea DAE JANG GEUM (JEWEL IN THE PALACE) adalah antara drama Korea yang telah mengujudkan The Korean Wave sekitar hujung 90an selain drama WINTER SONATA, AUTUMN IN MY HEART dan beberapa tajuk lagi.
.
2. Drama JEWEL IN THE PALACE ini juga telah melonjakkan nama pelakun utamanya LEE YOUNG AE sebagai antara pelakun Korea paling di kenali di dunia apabila banyak negara Asia seperti Jepun, Taiwan, Singapura, Indonesia, Malaysia dan Brunei menayangkannya.
.
3. Malah ketika ditayangkan di tv Iran, masyarakat Iran cukup meminati drama ini dan pelakun utamanya Lee Young Ae.
.
4. Kerana popularnya Lee Young Ae di Iran, sebuah stesyen tv di Iran telah ke Seoul Korea Selatan untuk menemui dan menemuramah Lee Young Ae atas permintaan peminatnya di Iran.
.
5. JEWEL IN THE PALACE yang diangkat menggunakan cinderalla type story line digarap begitu baik dengan mengangkat nilai serta kebanggaan masyarakat Korea kepada tradisi nenek moyang mereka. Mesejnya agak universal. Kisah cinta sebagai sub plot yang dipaparkan tidak mempunyai elemen maksiat. Maka sebab itu Iran yang agak ketat dengan nilai syariat dan moral menerimanya untuk tatapan khalayak penontonnya.
.
6. Kita tidak perlu filem seperti Anu Dalam Botol...untuk 'melutut' pengikhtirafan dunia.

Comments

No response to “IRAN & DRAMA KOREA”
Post a Comment | Post Comments (Atom)