PRODUKSI ENAM HARI

Monday, October 19, 2009

1. Tulisan Kak Pora dalam akhbar BERITA MINGGU pada Ahad baru ini ada menyentuh tentang isu Pengarah yang mengarah drama dalam tempoh masa enam hari sahaja.
.
2. Menurut pengalaman saya dan mengikut standard industry di Malaysia, biasanya tempoh selama sepuluh hari diperlukan untuk menyelesaikan produksi sebuah telemovie yang baik.
.
3. Pernah beberapa drama saya mengambil masa enam hari sahaja untuk diselesaikan. Sebagai penulis skrip, saya tidak ada pilihan kerana biasanya penerbit akan menentukan siapa Pengarahnya.
.
4. Kak pora meletakkan kesalahan itu kepada para penerbit yang terlibat. Tapi saya lebih suka meletakkan kesalahan itu pada station tv (bukan RTM).
.
5. Astro dan Media Prima hanya membayar antara RM80,000.00-RM85,000.00 kepada Penerbit bagi penghasilan sebuah telemovie. Ini berbeza dengan RTM yang biasanya akan membayar antara RM100,000.00-Rm112,000.00. Jika sesebuah drama itu diterbitkan pula oleh penerbit dari Sabah dan Sarawak dan melibatkan pula lokasi di sana, maka RTM juga biasanya bersedia untuk membayar lebih 20% dari jumlah semasa.
.
6. Ikut standard semasa kos produksi untuk sesebuah telemovie pula adalah pada sekitar RM80,000.00. Itu belum termasuk lagi contigency cost jika berlaku masalah luar jangkaan di lokasi seperti masalah cuaca atau pertukaran lokasi pada saat-saat akhir. Kos ini makin lama makin meningkat dan bukannya makin menurun.
.
7. Lebih-lebih lagi para artis yang mengetahui station tv telah mencadangkan nama mereka akan demand harga lebih. Penerbit tidak ada pilihan di sini.
.
8. Dalam ertikata lain, jika penerbit menghasilkan drama untuk Astro atau Media Prima, mereka hanya boleh untung RM5,000 sahaja. Itupun kalau mereka pandai berjimat. Saya pernah diberitahu oleh seorang penerbit yang menghasilkan drama 13 episod (1 jam) untuk Astro, syarikatnya hanya untung bersih RM16,200.00 sahaja. Berbeza dengan penghasilan sebuah drama 13 epiosd (1 jam) di RTM dimana penerbitnya boleh memperolehi keuntungan antara RM110,000.00-RM117,000.00.
.
9. Maka penerbit tidak ada pilihan jika mereka mahu untung atau at least cover cost. Penerbit akan cari Pengarah yang boleh bekerja dalam tempoh enam hari sahaja untuk menghasilkan telemovie.
.
10. Akibatnya skrip akan dicincang lumat untuk cut cost.
.
11. Finish productnya 'hancur'.
.
12. Penulis skrip akan dipersalahkan jika hasilnya 'hancur'.

Comments

No response to “PRODUKSI ENAM HARI”
Post a Comment | Post Comments (Atom)