ANTARA LAMBAKAN KOBIS INDON DAN DRAMA INDON

Sunday, October 25, 2009

KUBIS yang semakin murah harganya mungkin jadi bahan buangan sahaja jika para petani di Cameron HIghlands meneruskan rancangan melonggokkan sayur itu sebagai tanda protes. - Gambar hiasan
.
1. Mungkin kerana takut hilang pengundi China, kerajaan melalui FAMA cepat bertindak menyelesaikan masalah kejatuhan harga kobis seperti yang tuntut oleh Persatuan Pekebun-pekebun Sayur Cameron Highland.
.
2. Akibat lambakan import hasil kobis dari China dan Indonesia, harga kobis yang sepatutnya berada pada harga pasaran 80 sen sekilo telah jatuh pada harga terendah 40 sen sekilo. Pekebun-pekebun kobis telah mengugut akan melambakkan semua hasil kobis mereka di depan pejabat FAMA di Brincang jika masalah kejatuhan harga ini tidak di selesaikan oleh kerajaan.
.
3. Tunduk dengan 'ugutan' tersebut, FAMA akhirnya bersetuju untuk membeli terus hasil kobis dari Cameron Highland pada harga 75 sen sekilo.
.
4. Semuanya selesai dalam masa beberapa hari sahaja dari tarikh ianya mula di lapurkan oleh akhbar KOSMO pada 21 Oktober.
.
5. Bagaimana pula dengan lambakan drama Indonesia? Isu lambakan drama indonesia telah lama dilapurkan di akhbar-akhbar tempatan tapi station-station tv termasuk RTM masih 'kemaruk' untuk terus mengimport dan mengutamakan drama/telenovela Indonesia.
.
6. Nasib pekebun kobis di Cameron Highland lebih baik dari pengkarya drama tempatan.
.
7. Dana RM200 juta dalam Bajet 2010 untuk industri kreatif seperti yang diumumkan Perdana Menteri di Parlimen baru-baru ini tidak akan membawa sebarang makna jika isu lambakan drama Indonesia ini tidak diselesaikan segera.
.
8. Baru sekarang saya sedar rupa-rupanya bukan sekadar drama indonesia, hatta kobis yang kita makan selama ni pun datang dari Indonesia.

Comments

No response to “ANTARA LAMBAKAN KOBIS INDON DAN DRAMA INDON”
Post a Comment | Post Comments (Atom)