FAKTA YANG MENJIJIKKAN

Tuesday, October 27, 2009


1. Kelmarin saya menghabiskan masa sehari suntuk mengkaji dan mencari data-data berkaitan jumlah sebenar drama indonesia yang ditayangkan di kaca-kaca tv di Malaysia dalam tempoh SEHARI.
.
2. Untuk tujuan itu saya telah telah memilih tarikh 26.Oktober 2009 dan masa antara 7.00am - 12.01am untuk dijadikan sebagai study case.
.
3. Kaedah kajian yang saya gunakan ialah i. melihat jadual rancangan semua channel tv pada sisipan akhbar Berita Harian, ii. melayari web site setiap channel tv dan, iii. melihat sendiri drama/telenovela tersebut di kaca tv.
.
4. Saya telah menonton TV1,TV2,TV3,TV7,TV8,TV9, Astro Ria, Astro Prima, Astro Oasis dan Astro Aruna.
.
5. Kesimpulan yang saya perolehi - jumlah drama/telenovela Indonesia yang ditayangkan dalam tempoh SEHARI iaitu pada 26.Okt adalah sebanyak 18 buah tajuk.
.
6. Sungguh memeranjatkan. Saya sendiri pun terkejut.
.
7. Facts & Fiqures yang terlalu 'jijik' untuk ditelan. Tapi itulah hakikat yang terpaksa kita terima.
.
8. Saya senaraikan tajuk-tajuk drama/telenovela yang di hidangkan untuk khalayak penonton kita di bawah ini :

Sujud ku.
Si Cantik dan Si buruk rupa.
MatahariKu
Liontin.
Soleha
Kabulkan doaku.
Sekar
Kamulah syurga ku.
Suami-suami takut isteri.
Tawakal.
Hitam putih.
Angin tak dapat membaca.
Boneka Poppy.
M-Club.
Habibah dan Habiba.
Tangisan anak tiri
IQ Cewek gua ancur bang
Abu & Nawas

9. Adakah kita masih mahu berdiam diri dan berpeluk tubuh sahaja?
.
10. Inilah yang saya katakan sebagai 'The Indonesian Wave' yang sedang melanda dan menjajah pemikiran khalayak penonton kita sekarang. Mengimport dan menonton terlalu banyak drama/telenovela Indonesia tidak akan menjadikan masyarakat melayu kita lebih cerdik dari sebelumnya.
.
10. Station-station tv kita bukan sahaja tidak 'rasa berdosa' melambakkan drama-drama Indonesia di negara kita malah 'rasa bersalah' pun tidak.
.
11. Di mana penghujungnya?
.
12. Kita perlukan 'a political will' dan 'a political figure' untuk selesaikan masalah ini.
.
13. Saya harap data dan isu ini boleh di 'letupkan' di parlimen yang sekarang sedang bersidang. Biar isu ini jadi panas.
.
14. Ahli Parlimen Kinabatangan, YB Bung Mokktar paling sesuai untuk tugasan 'letup-meletup' ini.
.
15. Tolong kami YB. Kami tak faham apa yang dikatakan slogan 'Rakyat didahulukan....' jika drama Indonesia masih diutamakan.

Comments

3 Responses to “FAKTA YANG MENJIJIKKAN”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

muteaudio said...

Salam,
Daripada 18 tajuk yg dinyatakan, berapa tajuk yg ditayangkan di Astro Aruna. Mungkin Aruna boleh dikecualikan daripada sampling ini.

November 1, 2009 at 8:38 AM
iKhwan89 said...
Masshah said...

Harap stesen tv kita dapt ubah mentaliti..

November 11, 2009 at 3:08 AM