KITA SERUPA

Saturday, October 24, 2009

1. Entah untuk kali ke berapa saya tak pasti, tapi mungkin tujuh atau lapan kali RTM telah mengulang siar drama saya KITA SERUPA di kaca tv. Kali terakhir adalah semalam 24.Okt di RTM1 jam 3.00 petang. KITA SERUPA diterbitkan oleh SRS Production Sdn Bhd milik pelakun terkenal Rozie Othman dan mula ditayangkan di RTM pada 2006.
.
2. Skrip KITA SERUPA adalah satu-satunya drama saya dimana saya membenarkan Pengarahnya abang Nur Halim merombak skrip saya ikut kesesuaian semasa. Ini kerana watak utamanya adalah seekor orang utan di zoo negara bernama Comel.
.
3. Selalunya skrip akan memberi arahan serta dialoq yang akan di lakun dan dituturkan oleh para pelakun tapi untuk KITA SERUPA skrip kena ikut mood orang utan. Kerana terpaksa ikut mood Comel maka lebih lima puluh peratus skrip asal terpaksa dirombak.
.
4. Masalah yang mungkin timbul bila melibatkan orang utan sebagai watak utama sudah dijangka sebelum saya membuat skrip lagi. Bila orang Utan 'tak da mood'', dia akan 'make don no' aje pada arahan pengarah. Maka skrip akan dirombak on the spot di lokasi. Lucu tapi ianya satu pengalaman cukup berharga buat saya dan abang Nur Halim.
.
5. Sinopsis - kisah seorang kanak-kanak Fatin (10 tahun) yang teringin bertemu dan 'menyentuh' Comel seekor anak orang utan di zoo negara. Tapi ayahnya (Mustapha Kamal) tidak membenarkan kerana Fatin selalu demam akibat dari penyakit lukemia yang dihadapinya. Orang utan amat sensitif dengan manusia. Orang utan juga mudah demam dan mudah dijangkiti penyakit. Kerana itu Fatin tidak dibawa ayahnya untuk bertemu Comel. Fatin yang tahu hidupnya tidak akan lama akibat penyakit lukemianya selalu berillusi bercakap seorang diri dengan Comel yang dibayangkan berada dalam bilik tidurnya. Ibu Fatin (Vanida Imran) selalu menengur dan memarahi Fatin kerana selalu berangan berbual dengan Comel. Satu hari dua orang penjenayah (Sathia) telah masuk ke Zoo Negara dan membawa lari Comel untuk dijual dipasaran antarabangsa. Tragedi berlaku apabila dalam perjalanan menaiki van, Comel telah terlepas dan berjaya melarikan diri. Comel tiba-tiba muncul depan rumah Fatin. Fatin membawa Comel ke biliknya tanpa pengetahuan ibu dan ayahnya.
.
.
6. Ini mungkin drama pertama di Malaysia yang menjadikan orang utan sebagai watak utama. Saya mengalirkan airmata menonton KITA SERUPA bila Fatin mengadu dan bertanya pada ibu dan ayahnya kenapa dia di pilih oleh Allah untuk dihinggapi penyakit lukemia.
.
7. Mungkin kerana elemen kemanusian dan emosi yang terdapat dalam drama ini yang menyebabkan RTM kerap mengulang siar drama ini. RTM pernah memberitahu saya KITA SERUPA adalah sebuah drama yang unik dari segi mesej dan pembikinannya. Ini menjadikannya drama yang menarik untuk di tonton seisi keluarga. Apatah lagi dalam satu dua babak Fatin kerap bertanya pada ibu dan ayahnya kenapa kanak-kanak Palestin menderita akibat perang.
.
8. Saya mengucapkan terima kasih kepada Datuk Ismail Hudson, Penasihat Zoo Negara kerana telah banyak membantu dalam pembikinan drama ini. Datuk Ismail Hudson juga telah turut berlakun dalam drama ini.
.

Comments

No response to “KITA SERUPA”
Post a Comment | Post Comments (Atom)