SAMA TAPI TAK SERUPA

Sunday, October 18, 2009

1. "Lagi-lagi telenovela Indonesia". Di mana kesudahannya? Di seberang rakyatnya sedang menghina dan memperlecehkan kita. Tapi kita di sini masih terus-terusan mendewa-dewa dan memuja produk drama Indonesia.
.
2. Tidak salah kalau kita mengimport produk drama luar kalau yang kita bawa masuk itu yang terbaik dan punyai nilai moral yang boleh diterima masyarakat kita disini. Banyak drama Iran, Korea, China, Taiwan, Jepun yang juga boleh kita hidangkan untuk khalayak penonton kita. Hanya mengutamakan drama Indonesia semata adalah agak keterlaluan.
.
3. Ya, memang benar mereka serumpun, tapi nilai yang mereka yakini dan pegang dengan nilai yang kita pegang di Malaysia berbeza. Paparan drama Indonesia yang mengambarkan satu keluarga dalam sebuah rumah boleh memilik dan menganut pelbagai kepercayaan agama mungkin boleh diterima di sana tapi tidak pada kita di sini. Paparan mengenai golongan kaya mereka memakai kasut dalam rumah mungkin boleh diterima di sana tapi tidak pada kita di sini. Paparan mengenai kisah pari-pari mendampingi kanak-kanak mungkin nilai yang boleh diterima di sana tapi tidak di sini.
.
4. Kita sama tapi tidak serupa.
.
5. Menghidangkan terlalu banyak telenovela dan drama Indonesia tidak akan menjadikan khalayak penonton kita jadi lebih cerdik.
.
6. Terbaru, drama BAWANG MERAH, BAWANG PUTIH diulangsiar oleh TV3. TV8 juga kini giat mempromosi satu lagu telenovelo Indonesia PENGERAN PENGGODA. Dalam posting sebelum ini saya ada menulis tentang TV3 mengulangsiar telenovela Indonesia JELITA lakunan Agnes Monica.
.
7. Adakah kita sebenarnya yang tidak patriotik? Station-station tv makin 'kemaruk' mengimport dan menayangkan produk drama/telenovela di kaca tv. Persatuan-persatuan yang ada kaitan dengan industri hiburan tanahair hanya mampu membuat kenyataan akhbar demi kenyataan akhbar 'bising' atas perkembangan ini dan kita sebagai penonton hanya sekadar mampu 'mengeluh' sahaja. Di manakah penghujungnya?
.
8. Ramai pekerja industri dalam bidang penerbitan drama yang terpaksa kais pagi makan pagi akibat sikap station tv yang mahu mengutamakan drama/telenovela Indonesia.
.
9. Kementerian yang bertanggungjawab harus serius memikirkan perkara ini. Jika tidak rakyat akan mempersoalkan di mana perginya motto 'Rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan?' RTM milik kerajaan juga turut sama bersubahat mendewa-dewa dan mengagung-agungkan produk drama/telenovela dari Indonesia. Kenapa?

10. Saya tidak mahu menyalahkan seratus peratus pengkarya Indonesia dalam isu kebanjiran produk Indonesia ini. Bukan mereka yang mendesak tapi kita yang 'terhegeh-hegeh' mahu membawa dan mengimport produk mereka ke sini.
.
11. Sedar atau tidak, 'The Indonesian Wave' kini sedang melanda industri hiburan kita. Kita yang memberi laluan mudah untuk mereka.

Comments

One response to “SAMA TAPI TAK SERUPA”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

Tabik pada awak En Zabidi! You berani menyatakan yang benar.

Teruskan perjuangan!

October 23, 2009 at 3:09 AM