DOKUMENTARI TOKOH ANUGERAH MERDEKA

Tuesday, October 20, 2009

1. Tahniah buat Prof Datuk Dr Zaini Ujang, Naib Canselor Universiti Teknolgi Malaysia (UTM) atas pengikhtirafannya sebagai Tokoh Anugerah Merdeka yang disampaikan oleh Perdana Menteri baru-baru ini.
.
2. Dr Zaini adalah rakan sebilik saya ketika kami tinggal di Asrama Putra Angkatan Tentera (APAT) di Kem Terendak Melaka pada 1978/79 yang menempatkan anak-anak anggota tentera dari seluruh Malaysia. Chef Wan juga adalah antara yang pernah tinggal dan belajar di sini. Di APAT kami tinggal sebilik tiga orang. Seorang lagi rakan sebilik kami Sdr Azhar kini adalah juruterbang pesawat HAWK yang berpengkalan di TUDM Kuantan, Pahang. Saya di tingkatan 5 manakala Dr Zaini dan Azhar di tingkatan 3 ketika itu.
3. Dr Zaini yang saya kenali cukup baik dan warak orangnya. Waktu solat subuh, maghrib dan isyak dialah yang selalunya akan melaungkan azan di surau. Istiqamah mengerjakan solat jemaah di surau dan menjadi teman rapat pada Ustaz dari Kor Agama yang bertugas di APAT. Kami mempunyai kegemaran yang sama iaitu menonton tv. Rancangan yang kami paling suka tonton ketika itu ialah drama koboi bersiri HOW THE WEST WAS WONT. Dr Zaini akan sentiasa memastikan dia mendapat kerusi paling hadapan untuk menonton drama tersebut di dewan makan.pada hujung minggu.
.

Pelajar di APAT

.
4. Di APAT disiplin ketenteraan yang diguna pakai amat ketat. Setiap sabtu kami akan dikerah berjogging dari asrama hingga ke kawasan pantai di Kem Terendak. Saat masa berjogging ini paling kami suka kerana laluan jogging kami selalunya akan meredah quarters keluarga anggota tentera. Semua kami akan control macho bila nampak budak-budak perempuan yang seusia kami berdiri depan pintu atau tingkap melihat kami berjogging dalam kumpulan yang ramai. Kadang kala rutin jogging akan diganti dengan latihan kawad. Pantang kami membuat silap maka kami akan dihukum pumping atas padang kawat yang berturap tar.
.
5. Kebersihan dan ketrampilan diri begitu diutamakan. Bilik kami antara bilik yang dianggap paling kemas dan bersih. Selalu kami mendapat pijian dari Pengetua APAT ketika itu. Saya masih ingat Pengetua APAT memuji almari saya yang dianggapnya paling kemas dan cantik. Kebetulan saya ada menampal gambar kumpulan ABBA pada almari saya masa itu. Tapi dalam bab kekemasan katil, Dr Zaini mengalahkan saya. Dia lebih halus dan teliti dalam memastikan katil, selimut, bantal dan kelambunya di susun dengan kemas dan cantik.

6. Saya, Dr Zaini dan Azhar selalu menyelinap waktu tengah malam pergi ke dapur bertemu tukang masaknya Abang Ghani untuk meminta lauk lebih jika ada. Dalam disiplin ketenteraan, masuk ke ruang dapur tanpa izin adalah satu kesalahan besar dan boleh di hukum berat. Tapi abang Ghanilah selalunya yang akan 'menyeludup' kami masuk ke dapur tanpa pengetahuan para pelajar lain. Kami makan sehingga kenyang.
.
7. Kisah jatuh bangun seorang tokoh seperti Prof Datuk Dr Zaini Ujang ini patut dijadikan bahan dokumentari tv untuk tatapan jenerasi muda sekarang dan akan datang.
.
8. Namun sehingga ke hari ini, baik Pengetua APAT atau Dr zaini tidak pernah mengetahui bahawa saya pernah menyelinap keluar pada waktu malam untuk menonton wayang cerita SHAOLIN TEMPLE di sebuah restaurant di tepi pantai dalam kawasan Kem Terendak.

Comments

One response to “DOKUMENTARI TOKOH ANUGERAH MERDEKA”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

green said...

bangga saya menjadi warga utm..
ape pun, tahniah Prof Zaini..
semoga menjadi cendekiawan terulung~

October 21, 2009 at 4:59 AM