AKU, TAN SRI PROF AHMAD IBRAHIM DAN NATRAH

Friday, July 10, 2009


1. Semasa dalam tingkatan enam di High School Muar, Johor pada 1980, saya pernah membaca buku tentang Natrah (Maria Hertough) berjudul THE NADRA TRAGEDY, THE MARIA HERTOUGH CONTREVERSY tulisan Haja Maideen. Seronok dan teruja membacanya kerana kisah perjalanan hidup Maria ibarat kisah kehidupan sebuah roller coster yang bergerak laju berputar dalam beberapa pusingan tragedi kehidupan seorang remaja 13 tahun yang terpaksa menempuh ujian keyakinan dalam mempertahankan harga sebuah iman dalam usia yang begitu muda dan naive.


2. Semasa melanjutkan pelajaran ke Fakulti Undang-undang di Universiti Malaya, pada 1982, Dekan saya ketika itu Allahyarham Tan Sri Prof Ahmad Ibrahim yang juga menjadi tutor saya dalam subjek Islamic Law pernah menceritakan pada saya mengenai kisah Maria atau nama Islamnya Natrah ini. Kebetulan dia adalah peguambela kepada Natrah di Singapura ketika itu. Allahyarham Tan Sri Ahmad Ibrahim bercerita dalam nada kesal sambil kelopak matanya berkaca kerana menahan airmatanya dari mengalir keluar. Saya dapat rasakan dia begitu kesal kerana tidak dapat menyelamatkan Natrah. Masih basah dalam fikiran saya apa yang sempat diluahkan oleh Allahyarham Tan Sri Ahmad Ibrahim pada saya ketika itu. “Kita sepatutnya membawa lari Natrah sebelum keputusan mahkamah lagi demi menyelamatkan iman dan aqidah Natra. Keputusan mahkamah itu sudah kita jangka sejak awal lagi. Mahkamah yang dicorak oleh British bukan tempatnya untuk kes seperti Natrah
Allahyarham Tan Sri Ahmad Ibrahim



3. Kata Allahyarham Tan Sri Ahmad Ibrahim lagi, sejurus sahaja selepas keputusan mahkamah diumumkan, Natrah dalam keadaan yang meraung-raung telah diseludup keluar dan dibawa lari melalui pintu belakang mahkamah oleh beberapa pegawai polis berbangsa Inggeris. Natrah kemudiannya telah dibawa ke sebuah gereja untuk di Khatolikkan semula. Akhbar New Straits Times keesokkannya telah mengeluarkan gambar Natrah dalam keadaan melutut di depan patung Virgin Mary. Gambar yang sengaja disiarkan berulang kali ini akhirnya telah menaikkan kemarahan umat Melayu Islam di Singapura yang telah membawa kepada rusuhan berdarah pada 12 Disember 1950.

4. Natrah kemudian dengan bantuan Persatuan Gereja Kristian Sedunia telah diterbangkan ke Belanda dan telah disambut sebagai wira oleh seluruh penduduk Belanda ketika itu. Kerajaan Belanda sendiri telah memberikan kawalan keselamatan khas kepada Natrah dan keluarganya. Kisah Natrah dan rusuhan berdarah di Singapura mendapat liputan meluas di seluruh Eropah terutamanya di Belanda dan di England.


5. Kerana cerita first hand dari Allahyarham Tan Sri Prof Ahmad Ibrahim itu, kisah Natrah ini begitu dekat dengan hati saya. Apatah lagi semalam saya mendengar dari siaran berita Bernama di tv, Natrah telah meninggal dunia akibat sakit lukemia pada umur 72 tahun di rumahnya di Hjjberhan, Belanda.
Natrah bersama ibu angkatnya Aminah.Aminah berasal dari Terengganu tapi lama menetap di Indonesia. Natrah bersama ibu kandungnya (sebelah kiri)

6. Namun ketika bertugas sebagai Majistrate di Kelantan pada 1989 tulisan Fatini Yaakob (kini Datin dan karyawan tamu di UTM) yang telah mencari dan berjumpa dengan Natrah tapi kemudian didapati telah dipaksa kembali kepada agama Khatolik cukup menyentap hati saya. Kesal dan kecewa tidak terkata apatah lagi Datin Fatini Yaakob menemui Natrah ketika itu dalam kehidupan yang penuh daif lagi miskin melarat. Malah Natrah pernah dipenjarakan kerana tuduhan cuba membunuh suami Belandanya.

7. Remaja hari ini atau pada perkiraan saya, mereka yang berumur kurang dari 40 tahun kebanyakkannya mungkin tidak pernah mendengar kisah Natrah ini. Para remaja kini bukan saja malas baca sejarah tapi ramai yang buta sejarah.

8. Kisah Natrah tulisan Datin Fatini Yaakob dalam majalah Dewan Masyarakat patut dibukukan agar para remaja dan jenerasi hari ini dapat membaca, melihat dan menginsafi betapa sensitifnya masyarakat melayu dahulu dengan islam dan bagaimana mereka sanggup melakukan demonstrasi demi menyelamatkan aqidah Natrah hingga 18 orang dari mereka turut terkorban dan ratusan lagi cedera parah akibat bertempur dengan polis.

Gambar rusuhan di luar perkarangan mahkamah tinggi di Singapura

9. Kisah Natrah kalau ada pun dalam bentuk buku atau penulisan pernah diterbitkan dalam bentuk novel seperti Tragedi Nadra (Haja Maideen), Mortal Flower (Han Suyin), Voices Of Asia (James Michener) dan A Salute To Singapore, Snouk Hugronje, Bertha Hertough or Nadra Maarof.

10. Namun yang paling terkenal adalah traveloque penyelidikan dan penulisan bekas wartawan Dewan Masyarakat (kini Karyawan Tamu UTM), Datin Fatini Yaacob yang disiarkan dalam beberapa siri di Majalah DEWAN MASYARAKAT terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP) yang mengkaji kisah berkenaan sehingga membawanya bertemu dengan Natrah di Belanda adalah yang paling lengkap dan boleh dipertanggungjawabkan pengkisahan dan rentetan fakta sejarahnya.

11. Bekas Pengerusi Utusan Malaysia Tan Sri Kamarul Ariffin pernah menerbitkan filem Jasmin 1 (1984) dan Jasmin 2 (1986), filem yang berdasarkan kisah sebenar Natrah ini tetapi masih tidak berani memaparkan fakta sebenar mengenai penentangan masyarakat melayu islam di Singapura terhadap dakyah paderi kristian di Singapura. Ini mungkin kerana terpaksa menjaga sensitiviti beragama masyarakat pelbagai kaum ketika itu. Akhirnya filem itu hanya menjadi kisah cinta komersial sahaja. Nilai dakwah dan tarbiahnya tidak ada. Tidak ada unsur untuk mengangkat kecintaan orang melayu keatas amalan agamanya.


12. Kini khabarnya seorang Pengarah filem terkenal di Belanda, Ben Sombogart dilaporkan akan menerbitkan sebuah filem mengenai tragedi Natrah ini pada tahun 2010. Namun siapa Ben Sombogart yang terkenal dengan filem The Sisters ini amat saya ragui dan pertikaikan. Seorang ahli Parlimen Belanda Geert Wilders pernah menimbulkan kontoversi bila telah membuat filem FITNA yang sengaja menghina Rasulullah SAW. Saya amat bimbang dan meragui niat dan keikhlasan Ben Sombogart untuk mengangkat kisah Natrah ini kerana tentunya dia akan mengangkat cerita ini dari Point Of View (P.O.V) seorang khatolik juga. seperti Geert Wilders.

Ben Somborgart


13. Maka kita umat islam di Malaysia perlu mendahului usaha dalam mengangkat kisah tragedi iman Natrah ini dari P.O.V seorang muslim yang sensitif dengan agamanya. Saya cadangkan ianya dibuat dari P.O.V seorang penulis dan wartawan muslim seperti Datin Fatini Yaacob.

14. Umat Melayu Islam di Malaysia kini sudah tidak sensitif lagi bila politician dari masyarakat bukan islam di Malaysia sendiri memperkotak-katik dan merendah-rendahkan autoriti, kemuliaan dan keagungan agama mereka. Pengkisahan semula tragedi Natrah ini dalam bentuk buku, dokumentari, drama atau filem perlu untuk menyuntik semangat jihad umat melayu islam agar lebih sensitif dengan agama mereka. Ini satu jihad juga pada saya. Lebih baik dari hanya memapar dan memperjuangkan genre thriller atau hantu semata. Kisah Natrah juga adalah kisah cinta Natrah dan Mansor Adabi (meninggal dunia pada 15 Oktober 1988, di Singapura) yang punya nilai komersialnya yang tersendiri.

Mansor Adabi di sebelah kiri gambar.

15. Mansor Adabi seorang penulis dalam Malayan Lay Journal yang ketika itu berumur 18 tahun di kahwinkan dengan Natrah yang ketika itu baru berumur 13 tahun secara nikah gantung sebagai startegi mengelak mahkamah memerintahkan Natrah diserahkan pada keluarga kandungnya. Mereka terpisah jauh dan Mansor Adabi kemudiannya telah berkahwin dengan Zaiton Juhari. Ketika Natrah di Belanda sebuah akhbar di sana secara sengaja telah menyiarkan perkahwinan tersebut dan ini telah menimbulkan tekanan jiwa kepada Natrah. Begitulah halus pihak gereja kristian berusaha membuatkan Natrah melupakan terus suami dan agamanya.

16. Sila serve http://ms.wikipedia.org/wiki/Rusuhan_Natrah - untuk maklumat lanjut

Comments

4 Responses to “AKU, TAN SRI PROF AHMAD IBRAHIM DAN NATRAH”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

Salam.
Post yang amat menarik. dan saya sebagai anak zaman 80-an, baru tercari2 pasal kisah natrah ini.

July 12, 2009 at 1:51 AM
feeza fauzi said...

salam ziarah..
saye amat berminat dengan cerita natrah ni.waktu sekolah rendah dulu,mase mengemas buku,terjumpe dewan masyarakat yang m'ceritakan pasal natrah.
memang wanita ni dah harungi liku2 kehidupan yang susah.semoga rohnya dicucuri rahmat..

July 13, 2009 at 2:13 AM
Nadra Tragedy said...

Just for sharing, please feel free to visit my blog, info on Nadra Tragedy:

http://nadra-natrah.blogspot.com/

August 8, 2009 at 7:33 AM
Anonymous said...

salam..i knew the story about natrah when my cousin mentioned about a drama titled Jasmin starring one of the current Sultan of Perak's daughter in law (if not mistaken). i was then 6 or 7 years old and being a girl, only interested to know about the actress' (played natrah's character) real life who became a princess after she did the drama. little that i knew the story about natrah. growing up, i became more awared of the importance to learn about natrah tragedy an its impact to our society. and now we have the theatre coming very soon at istana budaya i think its a good way of sharing the history with our younger generation about the tragedy in a different medium which will be very interesting.

anak 80-an

November 29, 2009 at 2:19 AM