RTM, KEADILAN & KESAMARATAAN

Sunday, June 7, 2009


1. Ayat-ayat seperti "Akan mengkaji pengagihan slot","Akan lebih telus" dan "Akan dapat slot sama rata" telah diucap oleh Menteri baru di RTM Datuk Seri Rais Yatim, Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan ketika pertemuan dengan Persatuan Penerbit TV Malaysia (PPTV) baru-baru ini. Agak klishe bunyinya kerana ayat-ayat yang sama kerap diulang ucap oleh setiap menteri Penerangan terdahulu apabila mereka mengambil alih jawatan dari menteri sebelumnya. Ini berlaku sejak zaman Datuk Mohammad Rahmat menjadi menteri penerangan lagi. Saya letih mendengar dialoq dari skrip yang sama.


2. hakikatnya sistem pembahagian slot drama di RTM tak banyak berubah. Buktinya para penerbit drama tv dan para pengkarya di belakang mereka masih kedengaran tidak berpuas hati apabila new players tiba-tiba muncul dan mendapat slot/hours lebih banyak dari yang diperolehi para penerbit yang telah lama berada dalam industri. Sukar dibuktikan kesahihan kelohan para penerbit ini tapi hakikatnya keluhan dan rasa tidak puas hati mereka itu masih menjadi isu dalam akhbar hingga kini.


3. kerana itu saya mengambil sikap tunggu dan lihat terhadap janji Datuk Seri Rais Yatim untuk membuat kajian agihan slot drama tv pada para penerbit di RTM. Tidak begitu mengharap tapi tetap berdoa agar sesuatu dapat dilakukan dan dibuktikan dari janji tersebut. Sebagai menteri yang baru memegang jawatan, Datuk Seri Rais Yatim harus diberi ruang dan peluang untuk membaiki keadaan.


4. pernah seorang wartawan hiburan menulis dalam satu artikelnya "RTM bukan tidak berubah tapi tak mahu berubah". Malah seorang lagi wartawan hiburan dalam artiklenya juga ada menulis "Hanya Tuhan sahaja yang boleh mengubah RTM". Sampai begitu sekali.


5. pada saya selagi RTM tidak tidak tahu apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan 'keadilan & kesamarataan', selagi itulah keluhan dari penerbit drama tv dan pengkarya di belakang mereka tidak akan ada penghujungnya.


6. menurut konsep keadilan ideologi barat, yang dikatakan adil dan samarata itu ialah apabila semua pihak dapat hak dan pemberian yang sama. Itu adil bagi pandangan barat. Dan ini yang sedang diamalkan oleh RTM. Tapi dalam islam yang dikatakan keadilan dan samarata itu bukanlah mendapat hak atau pemberian yang samarata. Menurut islam yang dikatakan adil dan samarata itu ialah apabila kita dapat 'meletakkan sesuatu kena pada tempatnya'.


7. yang berlaku sejak dulu di RTM dan masih berlaku hingga sekarang dalam sistem pemberian tender dan pitching, kerana kononnya untuk berlaku adil dan telus pada para penerbit, RTM telah memberi memberi award projek menerbitkan drama hampir kepada semua penerbit secara samarata. Maknanya setiap penerbit diberi sekurang-kurangnya satu tele untuk diterbitkan. Maka penerbit yang baru setahun jagung pun akan diberi peluang menerbitkan sekurang-kurangnya satu tele sama dengan penerbit yang telah berpengalaman.


8. ini walaupun nampak macam adil dan sama rata tapi hakikatnya tidak adil pada penerbit yang telah lama bergelanggang dan established dalam industri. Penerbit lama kebanyakkannya mempunyai overhead operasi syarikat yang tinggi kerana mempunyai staff dan assets seperti production equipments, sewa pejabat, pembayaran loan setiap bulan ke bank bagi assets yang mereka miliki, gaji pekerja dsbnya. Kalau syarikat berpengalaman dan yang established juga mendapat satu tele sahaja untuk diterbitkan di RTM, tentulah syarikat mereka akan 'bungkus' akhirnya. Para pekerja dan anak bini mereka yang bergantung hidup dengan syarikat tersebut juga sudah tentu akan kehilangan pekerjaan dan pendapatan.


9. syarikat yang baru setahun jagung tidak akan menerima apa-apa kesan walau hanya menerima satu tele setahun untuk dihasilkan.Ini kerana mereka akan menjadikan satu tele yang mereka dapat itu sebagai satu trade record untuk dapatkan lagi projek atau tender daripada RTM dimasa akan datang.


10. oleh itu saya mencadangkan agar Datuk Seri Rais dan RTM dapat mengambil pendekatan konsep keadilan dalam islam sebagai satu panduan dalam pemberian slot/hours kepada para penerbit drama tv di RTM. Setiap penerbit mesti dinilai berdasarkan pengalaman, pencapaian, quality product yang telah atau pernah dihasilkan, anugerah yang pernah mereka terima, profesionalisme, fokus dan kesungguhan mereka dalam membangunkan industri. Mereka ini mesti disokong dengan cara diberi lebih slot/hours agar mereka dan pekerja mereka boleh terus survive untuk menyumbang kepada ekonomi negara. Berpada-padalah dalam memberi award pada 'The new players.' Jangan sampai nanti orang berkata the new players dapat slot yang banyak kerana meraka ada hubungan dengan parti pemerintah. Tak salah mereka diberi peluang tapi seperti kata saya tadi, berpada-padalah.


11. para penggiat industri memberi harapan yang tinggi pada Datuk Seri Rais Yatim.



Comments

One response to “RTM, KEADILAN & KESAMARATAAN”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

Unknown said...

Assalamu'alaikum

Al-Qur'an Online + Murottal + Tafsir + Asbabun Nuzul
http://alquranonline.co.cc/

Risalah Islam
http://sibin2007.multiply.com/

Koleksi ebook, Aplikasi Handphone
http://assalambook.as.funpic.org/

Koleksi Streaming Radio Dakwah
http://assalambook.as.funpic.org/Streaming_Radio_TV_Islam.m3u

June 7, 2009 at 9:11 AM