MADAI MENANTI - DRAMA 13 EPISOD (I JAM)

Thursday, June 11, 2009



1. Ikut jadual drama bersiri MADAI MENANTI dimana skripnya ditulis oleh saya akan selesai dalam minggu ini. Pengembaran telah bermula sejak 28 April 2009 lagi yang diketuai oleh pengarah Malek Rahman. Pengarah dan keseluruhan crewnya adalah dari Kuala Lumpur.

2. Drama yang keseluruhan pengambaran di buat di Lahad Datu dan Kunaq, Sabah ini telah diliham penerbitnya sendiri En Norsahar dari Immortalle Creative Sdn Bhd. Skrip sepatutnya di tulis oleh penulis lain yang berasal dari Sabah yang menetap di Kuala Lumpur. Tapi kerana penulis tersebut menarik diri pada saat-saat akhir, maka En Norsahar telah menawarkan pada saya untuk menjadi penggantinya.


3. Sepanjang 10 tahun penglibatan saya dalam dunia penulisan skrip, drama bersiri MADAI MENANTI inilah yang paling sulit untuk ditulis. Satu cabaran buat saya. juga.


4. Ini kerana, story-linenya berputar sekitar perbalahan dua keluarga suku kaum Idahan dan Bajau yang berebut hak ke atas sarang burung layang-layang bernilai tinggi yang terdapat di Gua Madai di Lahad Datu. Disamping itu di selitkan juga elemen cinta tiga segi antara masyarakat Bajau, Idahan, Suluh dan Melayu Brunei.

5. Saya terpaksa terbang ke Tawau dan kemudian menghabiskam masa saya selama empat hari dan empat malam bergaul dengan masyarakat idahan di sana untuk mengkaji cara berfikir mereka, menyelami emosi mereka, memahami budaya mereka dan juga memahami adat resam mereka. Saya juga berkesempatan menemui Ketua Adat Masyarakat Idahan, Ketua Kampung masyarakat idahan, pegawai-pegawai di pejabat tanah dan sempat juga berjumpa dengan wakil rakyat (ADUN) di Lahad Datu yang juga merupakan keturunan Idahan.


6. Paling sulit dan memeningkan kepala dalam menulis skrip MADAI MENANTI ialah apabila nama-nama masyarakat Idahan, Suluh, melayu Brunei dan Bajau amat pelik bunyi sebutannya. Saya menjadi keliru akhirnya bila membuat skrip. Nama-nama yang digunakan amat berbeza dengan nama-nama masyarakat melayu yang biasa kita dengar dan gunakan di semenanjung. Kerana itu saya terpaksa mengambil masa hampir dua bulan untuk menyiapkan skrip drama ini.


7. Cuma agak memeranjatkan saya ketika membuat kajian tentang masyarakat Idahan ini ialah apabila saya mendapat tahu mereka adalah suku kaum yang pertama menerima Islam di Sabah yakni pada sekitar tahun 1401. Fakta ini telah disahkan oleh sebuah kitab tulisan jawi berbahasa idahan yang kini tersimpan di muzium Sabah. Salinan kitab itu kini ada tersimpan juga di muzium Pusat Islam di Kuala Lumpur. Dalam ertikata lain mereka menerima islam lebih awal dari zaman kesultanan Melaka lagi.


8. Gua Idahan mempunyai khazanah alam yang agak unik dan bernilai tinggi anugerah Allah pada kaum idahan. Sarang burung layang-layang yang dimiliki oleh gua ini dianggap paling mahal harganya di Asia Tenggara. Sekilo sarang burung layang-layang berharga antara RM2000-RM2800. Namun sarang burung ini hanya boleh di kutip pada bulan April. Ogos dan November sahaja. Hasil gua ini dikawal dan dikutip hasil cukainya oleh Jabatan Hidupan Liar Negeri Sabah. Hanya suku kaum Idahan sahaja yang dibenarkan mengutip hasil sarang burung ini. Pada setiap musim mereka boleh mendapat hasil antara RM100,000.00 hingga RM200,000.00.


9. Hasil sarang burung layang-layang ini dijual pada peniaga cina yang kemudiannya akan memprosesnya untuk dijadikan ubat dan kemudian di eksport ke Taiwan, China dan Hong Kong.


10. MADAI MENANTI untuk tayangan RTM ini hanya melibatkan pelakun anak tempatan Sabah sahaja. Itu kehendak dan syarat RTM. Masalahnya, Sabah tidak mempunyai ramai pelakun. Penerbit tidak ada pilihan lain selain terpaksa mengambil risiko dengan mengambil banyak pelakun yang tidak pernah berlakun sebelum ini.
11. Elemen dakwah dan tarbiah banyak saya masukkan dalam drama ini. Moga Allah memudahkan penerbitan drama ini. Amin.








Comments

2 Responses to “MADAI MENANTI - DRAMA 13 EPISOD (I JAM)”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

Anonymous said...

Assalamualaikum saudara,

Jalan-jalan tersinggah di sini. Saya ingin betulkan ejaan saudara.

Suku kaum suluh- ejaan yang betul Suluk.


Dari,
anak suluk Idahan
Kuala Lumpur

August 21, 2009 at 3:21 AM
Anonymous said...

salam..

sayang dulu x sempat nak tgok ending..
ade tak full cite nih?
mane nak dpt ek?

March 19, 2011 at 4:09 AM