PATRIOTISME TANPA 'INDOCTRINATION'

Wednesday, June 3, 2009



1. Persatuan Penerbit TV Malaysia (PTVM) dalam Mesyuarat Agung Keduanya baru-baru ini telah menyerahkan kepada Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim (Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan) satu dokumen mengandungi Doktrin Telivisyen National (DTN).

2. Doktrin Televisyen Nasional (DTN) yang diserahkan oleh Presiden PTVM, Sdr Jurey Latif adalah bertujuan memberi cadangan serta garis panduan ke arah pembentukan masyarakat yang positif menerusi konsep Satu Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.


3. Doktrin itu menggariskan lima perkara iaitu membudayakan pemikiran masyarakat menerusi kandungan program dinamik, informasi dan positif untuk memartabatkan bahasa kebangsaan; membina jati diri masyarakat untuk berdepan pengaruh globalisasi menerusi prinsip ketuhanan, keagamaan dan pembangunan modal insan; berganding bahu merealisasikan negara ke arah kemajuan; menyemai nilai patriotisme dan membina kesetian masyarakat yang mempertahankan maruah dan kedaulatan negara.

4. Saya menyokong penuh usaha PTVM ini. Namun bila menyentuh soal patriotisme, saya mula bertanya pada diri sendiri "Apakah yang dimaksudkan oleh para pengkarya dengan cerita berunsur Patriotisme itu?".

5. Pada saya nilai patriotisme tidak semestinya hanya perlu dikaitkan pada isu Kemerdekaan atau kisah-kisah penaklukan tentera Jepun dan kekejaman Parti Komunis Malaya (PKM) sahaja seperti dalam filem EMBUN dan PALOH.


6. Perlu diingatkan di sini bahawa separuh daripada rakyat Malaysia yang ujud hari ini adalah dari generasi Pasca 13 Mei 1969. Generasi pasca 13 Mei ini ini kurang tertarik atau tersentuh dengan indoctrianation keterlaluan terhadap isu -isu patriotisme yang dikaitkan dengan kekejaman tentera Jepun dan gerila PKM. Lebih memual dan memuakkan lagi ialah apabila drama tv sempena Bulan Kemerdekaan setiap tahun hanya menyentuh isu sambutan 31 Ogos dan bendera Malaysia sahaja. Bukan salah, tapi kalau story-linenya agak clishe sentiasa, masyarakat akan jemu akhirnya. Perlu ada kepelbagaian genre dalam mengangkat cerita yang ada nilai patriotisme ini.

7. Saya cukup mengkagumi karya-karya Martias Ali (Award Winning Scriptwriter) yang telah diangkat oleh pengarahnya Jurey Latif (Award Winning Director) dalam dua drama mereka iaitu Anak Penarik Beca (Pemenang Drama dan Skrip terbaik Anugerah Seri Angkasa) dan Rambut. Walaupun menyentuh secara tidak langsung era dharurat ketika kekejaman PKM tapi drama tersebut telah digarap dan diangkat sebegitu baik sekali. Saya percaya garapan yang tidak terlalu berbentuk indoctrination sebegini amat disukai oleh generasi Pasca 13 mei.


8. Saya pernah menonton sebuah filem patriotisme Korea Selatan "The President's Barber" (2004). Walaupun bergenre komedi tapi saya cukup kagum dengan kreativiti pengkarya di Korea Selatan menanamkan nilai patriotisme dikalangan khalayak penonton mereka.

9. Sinopsis - The President's Barber mengisahkan bagaimana pasukan Special Branch (SB) Korea Selatan terpaksa mencari pengganti tukang gunting rambut istana President Korea Selatan yang mati mengejut. Pihak SB telah merisik dan menilai ribuan tukang gunting rambut di seluruh Korea Selatan untuk dilantik menjadi tukang gunting rambut President. yang baru. Mereka akhirnya menemui seorang tukang gunting rambut yang pendiam dan lurus bendul di satu ceruk kampung berhampiran sempadan semenanjung Korea. Tukang gunting rambut ini secara paksa telah dibawa ke istana President untuk menggunting rambut president Korea Selatan yang botak. Ketika menggunting rambut President, dia dikawal oleh beberapa orang SB dan tentera yang bermuka garang dan berbadan sasa. Sekembalinya tukang gunting rambut itu ke rumahnya, dia telah demam seminggu. Namun dia diarahkan oleh SB agar tidak menceritakan kepada sesiapapun walau pada isteri dan anaknya mengenai tugasan barunya sebagai tukang gunting rambut President. Dia dikehendaki datang sebulan sekali ke istana president untuk tugasan itu.

- Satu hari dia dibawa oleh President Korea Selatan melawat White House bertemu President Amerika Syarikat George Bosh. Pertemuan dua Rresident itu telah disiarkan secara langsung di TV Korea Selatan. Tukang gunting rambut secara tidak sengaja telah ter'enter-frame' depan kamera tv, dimana wajahnya dapat dilihat dikaca tv seluruh Korea Selatan. Sejak dari itu seluruh Korea Selatan mengetahui dia sebenarnya adalah tukang gunting rambut President.

- Sejak itu kedai gunting rambutnya dikampung dikunjungi oleh ribuan orang yang terpaksa beratur panjang untuk mendapatkan khidmat gunting rambutnya. Antara yang beratur untuk gunting rambut itu adalah ahli-ahli politik yang mahu nama mereka di calunkan sebagai Menteri untuk pilihanraya yang akan datang. Mereka mahu tukang gunting rambut mencadangkan nama mereka kepada President. Ada juga kalangan korporat yang datang gunting rambut untuk menyerahkan dokumen tender untuk kelulusan president. Mereka mahu tukang gunting rambut itu menyerahkan dokumen mereka kepada president. Tapi tukang gunting rambut itu tidak pernah melayan permintaan mereka. Dia hanya 'buat bodoh' menggunting rambut mereka sahaja.

-Satu hari anaknya yang berumur 12 tahun telah ditangkap dan dituduh mebjadi informer kepada perisik Korea Utara. SB telah menangkap anak tukang gunting rambut itu dan menyumbatnya ke dalam penjara. Isteri tukang gunting merayu suaminya meminta tolong president membebas dan melepaskan anak mereka tetapi tukang gunting rambut enggan mengambil peluang dan kesempatannya bertemu President untuk meminta tolong dari president.

- Di sinilah nilai patriotisme yang ditanam dalam story-line cerita ini. Si tukang gunting lebih mengutamakan kepentingan negara daripada kepentingan peribadi.

10. Pengkarya di Malaysia harus lebih kreatif dan intelligent dalam menghasilkan cerita berbentuk patriostisme. Masyarakat sudah muak dengan story-line kemerdekaan dan sambutan 31 Ogos, kisah kekejaman tentera Jepun dan kekejaman PKM semata.

11. PTVM harus juga membantu dan mengenal pasti story-line cerita-cerita yang punyai nilai patriotisme. Saya sedia membantu.

12. Akhir kata kepada Presiden PTVM, Sdr Jurey Latif, dan semua ahli PTVM teruskan perjuangan anda. Moga dapat ganjaran di sisi Allah di akhirat kelak.




























Comments

One response to “PATRIOTISME TANPA 'INDOCTRINATION'”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

birudamai said...

Salam Tuan Zabidi.Bestnya cerita Korea tu.Saya setuju tentang ke'muak'an masyarakat mengenai kefahaman patriotisme.Asyik-asyik 31 Ogos atau lawan Jepun.Moga bijak pandai betul-betul gunakan bjak pandai mereka selepas ini.

March 22, 2010 at 10:31 PM