CINTA SEMPURAN -V- SAIFULISLAM.COM

Wednesday, June 17, 2009

Ustaz Hazrizal Abdul Jamil




1. Saya telah membaca polimik CINTA SEMPURNA dalam Saifulislam.com. Agak menarik kerana ada pro dan kontra mengenai penglibatan Ustaz Hazrizal (UH) dalam pembikinan drama 20 episod di OASIS tersebut. Paling jelas yang pronya lebih ramai dari yang kontra.

2. Namun dari gaya bahasa pengunjung saifulislam.com yang agak kontra, saya dapat merasakan bahawa mereka adalah terdiri dari golongan yang ada fikrah dalam agama.

3. Apapun komen saya selepas ini, saya beranggapan dan bersangka baik, samaada yang pro atau yang kontra semuanya berpijak atas pertimbangan yang mereka prihatin dan sayangkan reputasi dan kredibiliti UH. Mereka tentunya mahu melihat UH bersih dari sebarang 'keterlanjuran' dan 'tersilap' dalam menggunakan medium dakwahnya. Saya rasa saya faham apa yang mereka rasakan sekarang. Semuanya mungkin berpunca kerana selama ini mereka telah banyak kali tertipu dengan golongan pengkarya (terutamanya dalam bidang drama dan filem) apabila ramai antara mereka sering mendakwa karya mereka adalah karya dakwah tapi hakikatnya yang terhasil lebih bersifat dakyah halus (songsang) yang mengajak manusia melupakan tuhan dan agamanya. Agama diberi definasi berdasarkan pengalaman hidup dan kejahilan para pengkarya itu sendiri dan bukan berdasarkan pada ilmu dan sumber hukum yang sahih. Sebagai contoh filem dakyah songsang pada pengamatan dan pentafsiran saya ialah , Sepet, Gubra, Akhirat, Maut dan terkini "Anu Dalam Botol'.

4. Pengunjung saifulislam.com tidak mahu UH menjadi seperti apa yang telah berlaku pada Akill Hayy kini (maaf terpaksa menyebut namanya). Saya seperti mereka juga mahu melihat UH menjadi seorang pendakwah yang bersih dan dipandang hormat oleh masyarakat. Kita perlukan orang seperti UH untuk terus membimbing dan memberi tunjuk ajar pada kita.

5. Apa yang mahu saya nyatakan disini ialah golongan yang mempunyai fikrah (yang kontra pendapatnya) seharusnya berlaku adil dalam membuat penilaian dan menghukum UH. CINTA SEMPURNA masih dalam pengembaran dan masih belum ditayangkan lagi di OASIS. Menghukum UH di peringkat ini belum boleh dilakukan malah terlalu awal. Sedangkan Hassan Al Banna sendiri pun pernah masuk ke kelab malam untuk berdakwah. Dan saya rasakan penglibatan tidak langsung UH dalam CS tidaklah salah dan saya yakin besar ganjarannya di sisi Allah. Apatah lagi CS melibatkan OASIS yang memperjuangkan genre islami dalam program mereka.


6. Dalam buku tulisan saya -MAUNAH "THE NAKED TRUTH"- ada saya selitkan satu riwayat hidup Imam Syafie. Dalam riwayat tersebut ada diceritakan bagaimana pernah Imam Syafie di uji oleh anak-anak muridnya. Satu hari ketika melihat Imam Syafie sedang menunggang seekor unta, anak-anak muridnya bertanya, "Tuan, berapakah kaki yang dimiliki unta yang tuan tunggang itu?" Imam Syafie memberhentikan untanya untuk turun mengira jumlah kaki untanya. Dia memegang sambil membilang satu persatu kaki untanya. "Empat kaki" jawab Imam Syafie rengkas. Anak-anak muridnya bertanya lagi, "Kan semua unta berkaki empat? Kenapa tuan bersusah payah turun untuk memegang dan mengira semua kaki unta tersebut?". Jawab Imam Syafie, "Ya memang semua unta berkaki empat, tapi manalah tahu kalau-kalau yang aku naik ini Allah jadikan kakinya lebih dari empat?" Apa ikhtibar yang boleh kita ambil dari cerita ini?. Ya, sebelum menjatuhkan hukum kita kena teliti, hati-hati dan mengambilkira semua faktor berkaitan sebelum 'putus' dalam menjatuhkan hukuman. Tidak boleh somborono atau mengikut rentak emosi semata-mata.




7. Membanding-bandingkan Ayat-Ayat Cinta (AAC) dan Cinta Sempurna (CS) juga tidak tepat dan tidak adil. Pertama -AAC menggunakan medium bigscreen dan CS menggunakan medium small-screen(TV). Kedua - walaupun AAC dan CS menggunakan genre yang sama iaitu genre drama, tetapi masing-masing mempunyai latar cerita yang berbeza. AAC menggunakan latar pelajar bidang agama yang belajar di Mesir dan diselitkan dengan elemen cinta. melibatkan pelajar muslimah berpurdah. Maka dari fizikalnya nampak jelaslah elemen dakwahnya. Tetapi CS menggunakan latar sebuah keluarga moden di Kuala Lumpur yang mengagungkan budaya inggeris dengan di selitkan elemen cinta dalam garapan penceritaannya. Tentulah tidak nampak 'dakwahnya' apatah lagi para pelakun utamanya tidak bertudung. Latar yang tak sama dan berbeza dengan AAC.

8. Saya sebagai penulis skrip yang memperjuangkan genre dakwah dan tarbiah ini, sudah tentunya saya mahu explore dan mempelbagaikan pelbagai latar ini. AAC memang cerita yang bagus dan harus di puji. Tapi kita kena terima hakikat bahawa tidak semua orang suka dengan latar yang melibatkan story-line sekitar pelajar agama sahaja. CS adalah sebuah kisah benar yang saya kembangkan dan fictionkan agar kisah tauladan dari pengalaman UH ini boleh dijadikan bahan dakwah untuk tontotan dan ikhtibar semua yang menontonya. InsyAllah.

9. Dalam ilmu perfileman kita perlu faham apa yang dikatakan genre. Terdapat pelbagai jenis genre yang antaranya ialah : biograpphy, comedy, children's, crime, disaster, drama, fantasy, horror, musical, sci-fi, short, sport, thriller, war, western dan mystery.

10 Dalam setiap genre pula para penulis skripnya akan memilih latar yang menjadi minat dan subject matter mereka. Namun sebagai nilai universalnya kebanyakkan penulis skrip akan memasukkan eleman kasih sayang dan cinta dalam latar yang mereka pilih.

11. CS pada saya adalah kisah seorang pendakwah yang mahu cuba mendekati dan merubah cara berfikir dan aqidah seorang remaja. Samaada ianya drama dakwah atau tidak, kena tunggu dan lihat drama ini hingga habis dulu. Melabelkan CS sama dengan filem maksiat lain hanya semata-mata kerana pelakunnya tidak menutup aurat bukanlah satu ukuran yang tepa

12. Filem WAYANG karya dan arahan Dr Hatta Azzad Khan terbitan UiTM membicarakan tema mengenai golongan agama yang suka menghukum tanpa usul periksa. Hukuman yang dibuat secara terburu dan mengikut emosi ini akhirnya membawa kepada kecelaruan dan perpecahan masyarakat setempat. Filem ini wajar di tonton. oleh semua.

12. InsyAllah saya sedang dalam proses menulis tentang apa yang dikatakan roh dakwah dalam sebuah karya filem/drama.

Comments

No response to “CINTA SEMPURAN -V- SAIFULISLAM.COM”
Post a Comment | Post Comments (Atom)