BILA FAKTA SEBUAH DRAMA JAUH MENYIMPANG

Sunday, February 28, 2010

Fasha Sandha dalam satu babak drama 'Bagaikan Sumayyah'


1.Saya berkesempatan menonton telemovie bertajuk BAGAIKAN SUMAYYAH di TV3 sempena Maulidul Rasul pada 27.Feb (Sabtu) baru-baru ini.
.
2. Lakonan Fasha Sandha dan Jue Aziz begitu berkesan dalam mengangkat ceritanya.
.
3. Cuma saya agak terkilan apabila mendapati fakta berkait dengan unsur dakwaan ke atas 'si perogol' yang di pegang oleh Datuk Rahim Razali dalam drama ini tidak tepat malah menyimpang jauh dari fakta sebenar.
.
4. Dalam beberapa babak telemovie tersebut ada dinyatakan pada dialoqnya 'si perogol' tidak boleh di dakwa kerana mangsa-mangsa rogol tidak mempunyai wang yang cukup untuk melantik peguam mendakwa si perogol di mahkamah.
.
5. Fakta dan dialoq ini salah kerana 'mendakwa' menggunakan peguam hanya berlaku dalam kes sivil antara 'plaintif' dan 'defendan'. Sebaliknya dalam kes jenayah yang 'mendakwa' adalah pihak polis atau Pendakwa Raya dari pejabat Peguam Negara hasil dari repot mangsa.
.
6. Menonton sebuah drama yang berpijak atas fakta atau platform yang silap dan tidak tepat adalah amat memualkan.
.
7. Banyak kali saya menonton drama yang menggunakan fakta dan prosidur yang bukan sahaja silap tapi juga salah dari segi undang-undang.
.
7. Para penulis skrip patut lebih berhati-hati jika mahu membuat cerita yang ada kaitannya dengan prosidur 'dakwa-dakwi' atau prosidur di mahkamah.

Comments

One response to “BILA FAKTA SEBUAH DRAMA JAUH MENYIMPANG”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

elmaaniq said...

Tuan, bagaimana dengan proposal yang saya emailkan tempohari? mohon berikan maklum balas.

March 1, 2010 at 5:42 PM