KEPUTUSAN PITCHING RTM

Tuesday, February 9, 2010

1. Ikut perancangan asal RTM, keputusan pitching sepatutnya dikeluarkan pada bulan Oktober 2009 lagi. Tapi setelah 5 bulan menunggu (pitching bermula pada Ogos 2009) akhirnya hanya pada 3 minggu lepas keputusannya diumumkan.
.
2. Sebelum keputusan itu diumumkan lagi sudah terdengar desas desus menyatakan RTM menghadapi masalah kelulusan dana dari Perbendeharaan di Kementerian Kewangan (MOF).Tanpa kelulusan dari MOF, RTM tidak berani mengumumkan keputusan lebih awal.
.
3. Desas desus itu ternyata benar apabila KSU sendiri ketika taklimat penubuhan 'Dana Kebajikan Penggiat Seni' baru-baru ini mengaku RTM hanya diluluskan sejumlah RM50 juta sahaja dari sejumlah RM140 juta yang di pohon dari MOF bagi mengisi slot rancangan tvnya termasuk drama bagi tempoh sepanjang 2010.
.
4. Atas dasar itu hanya slot tv untuk tempoh tayangan pada Jan-Jun sahaja yang dapat di umumkan baru-baru ini. Peringkat kedua keputusan pitching bagi slot July-Dis 2010 akan dibuat selepas ini. Itu pun masih tertakluk kepada sejauh mana permohonan RTM untuk mendapat baki dananya diluluskan oleh MOF atau tidak.
.
5. Masalah kewangan ini bukan hanya berlaku di RTM tapi juga pada keseluruhan Jabatan-Jabatan Kerajaan yang lain. Malah Astro dan Media Prima khabarnya juga menghadapi masalah yang sama. Buktinya hampir semua station tv kini lebih banyak mengulang tayang drama-drama lama mereka.
.
6. Hakikat yang terpaksa kita semua telan dan terima.
.
7. Dalam keputusan pitching baru-baru ini hanya 2 dari 22 proposal saya telah di luluskan. Satu untuk drama komedi 13 episod bertajuk 'Sood, Chee Yong & Rakan-rakan' bakal diterbitkan oleh NHF Production Sdn Bhd dan satu lagi sebuah telemovie bertajuk 'Prima Facie' bakal diterbitkan oleh MNN Entertainment Sdn Bhd. Kedua-duanya adalah drama kisah peguam dan mahkamah.
.
8. Walau apapun saya bersyukur kerana sekurang-kurangnya 2 proposal saya telah di luluskan kerana saya mendapat tahu ramai penulis skrip lain yang menghantar proposal tidak bernasib baik seperti saya.
.
9. Saya masih mengharap dan berdoa agar pada keputusan pitching kedua nanti, rezeki masih menyebelahi saya.
.
10. Tahun 2010 mungkin tahun yang suram bagi penggiat industri.

Comments

No response to “KEPUTUSAN PITCHING RTM”
Post a Comment | Post Comments (Atom)