IKAN EMAS FATIHAH

Monday, February 8, 2010


1. Saya telah menyiapkan sebuah skrip telemovie bertajuk IKAN EMAS FATIHAH sejak setahun yang lalu.
.
2. Time Air Services Sdn Bhd (TAS) yang berminat dengan konsep dan story line drama tersebut telah membawa kertas cadangan drama ini ke Astro Oasis baru-baru ini, Oasis yang tertarik dengan originality dan keunikan jalan ceritanya spontan meluluskan tele tersebut untuk tayangan di Oasis.
.
3. Saya menetapkan syarat pada TAS, agar Saipul Bahari Othman menjadi Pengarah kepada tele tersebut.
.
4. Ramai kenalan yang pernah membaca kertas cadangan drama tersebut menyatakan 'ikan emas' yang menjadi elemen dan karakter dalam tele tersebut mengingatkan mereka pada sebuah filem Iran 'The White Balloon' yang telah menang beberapa anugerah diperingkat antarabangsa.
.

.
5. Saya pernah menonton filem tersebut. Tapi IKAN EMAS FATIHAH walaupun menggunakan ikan emas sebagai karektor tapi jalan ceritanya tidak sama langsung dengan The White Balloon.
.
6. Sinopsis Ikan Emas Fatihah - Balang ikan emas Fatihah (8 tahun) telah terjatuh dalam longkang di hadapan rumahnya. Fatihah mengejar ikan emas itu hingga ke sebuah parit yang kemudiannya membawanya ke sebuah terowong yang menghala ke sebuah anak sungai. Fatihah masuk ke terowong itu dengan harapan untuk bertemu dengan ikan emasnya. Di hujung terowong dia bertemu dengan Tajul pelajar tingkatan 4 yang suka ponteng sekolah dan Soid seorang penganggur dan penagih dadah. Konflik antara mereka bertiga berlaku di sebuah bangsal di tepi hujung terowong tersebut apabila Fatihah memaksa Tajul dan Soid mencari ikan emasnya yang hilang.
.

Satu babak dalam The White BAlloon.
.
7. Saya pernah memberi pengarah tersohor tanahair U Wei Shaari membaca skrip ini. Dia begitu menyukai subject ikan emas yang saya gunakan dan telah mencadangkan pada saya beberapa idea memperbaiki beberapa kelemahan yang terdapat dalam skrip tersebut.
.U Wei Shari
.
8. Kalau tidak ada aral melintang Ikan Emas Fatihah akan memulakan pengembaraan samaada February ini atau April akan datang.
.
9. Saya suka dengan cerita kanak-kanak yang mengangkat nilai human interest dalam story linenya.

Comments

No response to “IKAN EMAS FATIHAH”
Post a Comment | Post Comments (Atom)