HANI - MESEJ DISEBALIK WATAK 'MOKHTAR' AYAH KEPADA 'UMMU HANI'

Sunday, January 9, 2011

Esma Daniel dan Rozita Che Wan di Darul Quran JAKIM, Kuala Kubu Bharu, Selangor.

Apa sebenarnya yang ada disebalik watak 'Mokhtar' ayah kepada Ummu Hani yang dipegang wataknya oleh Esma Daniel.

SEORANG AYAH YANG BAIK KOMUNIKASI DENGAN ISTERI DAN ANAK-ANAK. AYAH YANG BEGITU MENGAMBIL BERAT PADA HAL YANG 'BESAR-BESAR' TAPI DALAM MASA YANG SAMA 'ACUH TAK ACUH' DAN BERSIKAP 'SAMBIL LEWA' PADA HAL REMEH TEMEH. TAPI HAL-HAL YANG PADANYA REMEH-TEMEH ITULAH NANTI AKHIRNYA YANG AKAN BUAT DIA MENANGIS.

Seorang ibu yang mulanya saya sangka budak sekolah telah add request ke FB saya selepas menonton episod 5 HANI baru-baru ini. Sejurus selepas saya accept request dia segera masuk ke chat box saya. Saya paparkan dibawah ini txt chatting antara saya dengannya. Untuk tujuan itu si ibu tersebut saya rujuk sebagai 'x' dan 'zm' sebagai diri saya sendiri.

x - salam
zm - salam
x - tahniah utk 'Hani'
zm - terima kasih. ajak kengkawan tonton ye. ada banyak kejutan dalam cite tu.
x -saya setakat ni memang lom miss tgk.lg pun sy tgk aritu ms shoot kat MAB
zm - jgn miss ye..cite tu penuh dengan unsur motivasi.bukan cita yg jual mimpi.
x - sy ada sbb tgk cite tu...ia ingatkan sy pd aruah anak saya.betul2 sama mcm jln cite tu.
zm - ye ke? macam mana tu?
x - anak saya dulu sakit kepala pastu kabur tp beza dia cuma tak leh operate.doktor kata leh hidup 18 bulan tp cuma hidup 10 bulan je.
zm - HANI ti ilham dari kisah benar. Dia pernah belajar di MAB dulu.
x - Bila mata kabur, tiba-tiba je juling. Sy tengok cite tu sedih...suami saya mcm tu gak, ambil mudah je. saya tau Hani tu kisah benar.
zm - tau macam mana?
x - saya keje kat MAB masa crew nk pinjam buku braille, dorang ada bagi tau sikit2.
zm - k

txt seterusnya chat saya dengan si ibu itu akan saya sambung selepas episod akhir (ep 13) nanti. InsyaAllah.

* MAB ialah Malaysian Association Of The Blind.

Seseorang yang guna status anonymous juga telah beri comment pada entry saya seperti berikut :

"kiranya drama HANI adalah kisah benar, maka ia adalah kisah saya..hanya yg memikul merasai bebannya.. Telah lama sy x mampu bersuara, hanya menangis dlm hati. syabas buat tuan kerana mampu menyelami hati seorang ibu, seorg anak remaja pesakit kanser dan kehidupan".

Comments

One response to “HANI - MESEJ DISEBALIK WATAK 'MOKHTAR' AYAH KEPADA 'UMMU HANI'”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

Anonymous said...

salam...
cerita ni mmg kisah benar....dan jln cerita sebenarnye di titu dr cerita korea...little of tear...

January 10, 2011 at 9:02 PM