SKRIP ADALAH MARUAH

Thursday, May 27, 2010

European Scriptwriters Convention Nov 2009 di Greece.

1. Saya bakal memberi taklimat mengenai Deraf Perjanjian Antara Penulis Skrip dan Penerbit semasa pertemuan para penulis skrip 29.Mei 2010 ini.


2. Ramai penulis skrip yang mengharapkan nasib mereka akan lebih terbela dengan ujudnya deraf perjanjian tersebut.


3. Namun deraf saya tersebut mesti melalui satu lagi proses iaitu dibentangkan kepada SWAM untuk mendapat maklum balas dan merangka langkah seterusnya bagi memastikan bagaimana deraf perjanjian tersebut dapat diterima pakai oleh industri.


4. Pada saya perjanjian antara penulis skrip dan penerbit tidak akan membawa sebarang makna jika pihak-pihak yang terlibat dalam industri penerbitan drama dan filem tidak di ‘paksa’ untuk menerima kandungan perjanjian tersebut.


5. Saya akan mencadangkan agar SWAM dan FINAS menganjurkan satu konvensyen yang melibatkan semua penulis skrip samaada yang berdaftar dengan SWAM atau tidak bagi mencari kesepakatan dalam memertabatkan bidang penulisan skrip dan membela nasib para penulis skrip.


6. Semuanya akan saya bentangkan semasa pertemuan penulis skrip pada 29 Mei yang akan datang ini.


7. Namun saya percaya tugas untuk ‘memaksa’ para penerbit bukan satu tugas mudah. Tapi saya juga yakin ‘kesatuan hati’ yang padu antara para penulis skrip dalam membela nasib mereka sendiri mampu melepasi cabaran itu dengan mudah dan berkesan.


8. SKRIP ADALAH MARUAH – maruah penulis dan pengkarya bila dibayar setimpal dengan karya dan kreativiti mereka, maruah pada penerbit yang dapat menghasilkan drama terbaik untuk tontonan ramai hingga mereka diberi peluang berterusan untuk terus menerbitkan drama di station yang menyiarkannya, maruah pada station tv yang menayangkan drama tersebut hingga mendapat rating dan ruang iklan yang banyak, maruah pada pengarah yang dapat mengangkat drama tersebut dengan visual dan editing yang terbaik, maruah pada para pelakun yang terlbat dalam drama tersebut hingga mereka mendapat anugerah darinya dan juga lambang maruah sesebuah bangsa.


9. Semuanya bermula dari sebuah skrip.


10. Penulis skrip harus bangkit mempertahankan harga diri dan maruah diri.

Comments

No response to “SKRIP ADALAH MARUAH”
Post a Comment | Post Comments (Atom)