PRIMA FACIE

Sunday, May 16, 2010

1. Drama saya PRIMA FACIE sebuah telemovie untuk RTM terbitan MNN Entertainment Sdn Bhd sudah memulakan pengambaran sejak 13. Mei lepas.

2. Sekali lagi ianya merupakan sebuah drama mengenai dunia peguam.

3. Sinopsis - Kisah seorang peguam wanita yang baru graduate bercita-cita menjadi seorang peguam jenayah tapi ditentang oleh tunangnya yang juga seorang peguam. Alasan tunangnya membantah adalah kerana seorang wanita tidak sesuai menjadi peguam jenayah. Dakwanya, kes jenayah adalah dunia orang lelaki. Peguam wanita itu tetap berdegil. Dia kemudian mencadangkan abangnya yang juga seorang peguam yang mempunyai firma guaman sendiri untuk membela seorang penjenayah yang terlibat dalam satu kes rogol di mana mangsa rogol yang berumur 10 tahun adalah anak tiri tertuduh sendiri. Namun penglibatan peguam wanita dalam kes rogol ini akhirnya menjadi tragedi kepadanya.

4. Story line kes ini adalah diilhamkan dari satu kisah benar. Malah drama ini mungkin adalah yang pertama memaparkan babak dimana keterangan kanak-kanak di mahkamah dalam kes rogol diambil dengan kaedah video conferencing di mana kanak-kanak yang menjadi mangsa rogol memberi keterangan di bilik lain dan hakim serta peguam mendengarnya melalui kaca tv di dewan bicara.

5. Drama arahan Mohd Nor Bujang itu dibintangi oleh Nishar Dir, Aman Grasika, Roy Azman dan Aishah Tan.






Comments

No response to “PRIMA FACIE”
Post a Comment | Post Comments (Atom)