KARYA SEORANG DAI'E BERFIKIRAN FIQH

Sunday, May 9, 2010

Filem dakwah terbaru di Indonesia yang mendapat sambutan hangat.

1. Kesungguhan industri filem Indonesia melahirkan filem genre dakwah sejak beberapa tahun kebelakangan ini ternyata berjaya memberi alternatif baru kepada khalayak penonton yang dahagakan filem bercorak keagamaan di sana.

2. Antara filem yang saya maksudkna adalah AYAT-AYAT CINTA, KETIKA CINTA BERTASBIH, WANITA BERKALONG SORBAN DAN SANG MURABBI.

3. Yang terbaru pada Nov 2009 sebuah filem dakwah bertajuk EMAK INGIN NAIK HAJI begitu mendapat sokongan dan pujian khalayak penonton di Indonesia.

4. Kebangkitan genre dakwah ini terjadi bukan secara kebetulan. Tapi adalah kerana ujudnya para pendakwah yang juga penulis skripnya saperti Ustaz Habiburrahman (Ayat-Ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih) yang dapat menghayati apa yang dikatakan 'Berjiwa Dai'e Dan Berfikiran Fiqh'.
Align Center
5. Di Malaysia mungkin ramai yang mendakwa mereka berkarya untuk dakwah tapi sejauh mana mereka dapat memahami dan menghayati konsep 'Berjiwa Dai'e Dan Berfikiran Fiqh' ini agak sukar dijawab. Ini kerana ramai pengkarya mendakwa mereka berdakwah dalam filem tapi hakikatnya visual yang mereka paparkan pada big screen banyak yang bertentangan dengan aqidah, akhlaq dan syariat Islam. David Teo dari MIG juga pernah mendakwa dia mahu berdakwah dalam filemnya.

6. Melihat trailer EMAK INGIN NAIK HAJI di Youtube sahaja, saya sudah dapat menjangka filem tersebut mempunyai mesej dan tema yang baik yang datang dari skrip seorang penulis skrip yang baik.

7. Sinospsis - kisah seorang ibu tua yang sudah lama mengumpul duit untuk pergi haji tapi masih jauh dari mencukupi. Anak bujangnya yang cacat cuba mengikhtiarkan sesuatu untuk memastikan ibunya punya cukup duit mengerjakan haji tapi kecacatannya menjadikan misinya itu terlalu mustahil untuk ditunaikan.

8. Saya juga berkesempatan melihat di youtube sebuah filem yang punya mesej dan tema yang hampir serupa iaitu filem bertajuk LE GRAND VOYAGE. Sebuah filem Peranchis yang ditulis skrip dan diarahkan oleh seorang berketurunan Arab warga Peranchis.

Filem Peranchis genre dakwah

9. Sinopsis - kisah seorang ayah yang sudah lanjut usia mengajak anak bongsunya menjadi pemandu keretanya dalam perjalanan dari Peranchis menempuh beberapa buah negara di benua Eropah hingga ke Arab Saudi untuk mengerjakan haji kerana tidak cukup duit menaiki kapalterbang. Si anak kebetulan dilahir dan dibesarkan di Peranchis tidak pernah mengerjakan solat sepanjang hidupnya.

10. Ceritanya menarik kerana dibuat dalam genre travelougue tapi saya dapat rasakan karya tersebut bukan dibuat oleh seorang penulis yang berjiwa dai'e dan berfikiran fiqh. Mesej dakwah yang cuba disampaikannya agak kurang jelas pada penamat cerita.

11. Kedua-dua filem ini perlu ditonton bagi mencari perbandingan dan kefahaman mengenai apa yang dikatakan karya dari seorang pengkarya semata dengan seorang pengkarya yang punya jiwa dai'e dan berfikiran fiqh.

12. Saya banyak belajar mengenai persoalan berjiwa dai'e dan berfikiran fiqh ini dari Ustaz Hasrizal Abd Jamil (http://saifulislam.com) dan Ustaz Adib Samuri (http://al-Adib.net) dan akan terus mengutip ilmu dari mereka berdua.


Comments

No response to “KARYA SEORANG DAI'E BERFIKIRAN FIQH”
Post a Comment | Post Comments (Atom)