FENOMENA

Tuesday, January 5, 2010


1. Korean Drama TV Awards 2009 yang berlangsung pada 31Dis 2009 baru-baru ini menyaksikan drama bersiri IRIS mendominasi hampir kebanyakan kategori yang dipertandingkan.
.
2. Iris diterbitkan dalam satu pakej yang amat menarik dan bijak.
.
3. Bukan sahaja jalan ceritanya yang baik tapi ianya juga dihasilkan bersama dengan lagu tema yang sedap di dengar dan soundtrack yang berjaya mengangkat genre action pack yang melatari jalan ceritanya.Lagu temanya yang sedap menjadi 'siulan' ramai di Korea Selatan.
.
4. Bukan itu sahaja, Iris disiarkan hampir serentak di beberapa buah negara di Asia termasuk juga di Peranchis.
.
5. Iris menjadi fenomena bukan sahaja dalam negara Korea Selatan tapi juga pada negara-negara yang turut menayangkannya.Iris seolah-olah gelombang kedua 'The Korean Wave' selepas Winter Sonata.
.
6. NUR KASIH juga menjadi satu fenomena di Malaysia pada 2009 walaupun mungkin tidak sehebat Iris. Namun keduanya tidak boleh dijadikan perbandingan kerana Nur Kasih adalah genre drama dan Iris adalah genre action pack. Cuma bezanya Nur Kasih tidak punya lagu tema sendiri yang dicipta khas untuknya dan juga tidak punya soundtrack khas untuknya.
.
7. Industri kita patut belajar dari Korea Selatan bagaimana mereka mempromosi dan memasarkan produk filem/drama mereka ke luar negara.
.
8. Mungkin jumlah dana RM200 juta yang diperuntukkan kerajaan pada industri kreatif di Malaysia sebagai grant boleh digunakan untuk tujuan membiayai para pemain industri kita mengadakan lawatan sambil belajar ke Korea Selatan untuk tujuan tersebut.
.
9. Anugerah Skrin TV3 yang kerap membawa pemenang ke Hollywood juga rasanya lebih baik menukar tempat lawatan ke Korea Selatan.
.
10. Tidak rugi belajar dari negara yang telah maju seperti Korea Selatan.

Comments

3 Responses to “FENOMENA”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

t.K.a said...

lagu tema nur kasih bkn ke dinyanyikan oleh yassin..? nur kasih..

January 5, 2010 at 7:58 AM
MKriza said...

Saya rasa Nur Kasih mempunyai lagu temanya yang tersendiri yang dinyanyikan oleh yasin.

January 5, 2010 at 6:41 PM
Anonymous said...

lagu ciptaan Yasin Nur Kasih memang dicipta khas untuk drama Nur Kasih dan lagu tersebut mencipta populariti seperti drama tersebut.

January 6, 2010 at 11:47 PM