ANTARA 'TANDA PUTERA' & 'RUMAH KECIL ITU'

Friday, March 15, 2013

1. Filem 'TANDA PUTERA' karya Suhaimi Baba tentang peristiwa 13 mei yang sepatutnya ditayangkan pada 13 September 2012 sudah beberapa kali di tunda oleh FINAS. Drama telemovie saya 'RUMAH KECIL ITU' juga tentang peristiwa 13 Mei.

2. Kedua-duanya mengangkat isu perkauman yang amat sensitif. Dalam skrip saya ada dialoq-dialoq yang berbunyi 'Melayu dan Cina bergaduh', "PAP hasut kaum cina benci Melayu',"Cina dan melayu merusuh di Kuala Lumpur", "PAP mahu perjuangkan Malaysian Malaysia', "Melayu mati", "Cina mati", "Tetak dengan parang".

3. Bezanya saya menggunakan pendekatan komedi.

4. Ianya mengisahkan porak peranda yang berlaku di sebuah jamban setelah dharurat diistiharkan selepas berlakunya peristiwa berdarah pada 13 Mei 1969, Kisah ini diilhamkan dari kisah benar yang menimpa keluarga saya sendiri yang ketika itu tinggal di Batu Gajah Perak.

5. Saya percaya khalayak penonton yang menontonnya akan ketawa dan terhibur menonton drama ini. Apa yang lebih penting adalah sub text di sebalik dialoq-dialoq yang terkandung dalam drama unik ini.

6. Saya belum berkesempatan menonton TANDA PUTERA tapi begitu teruja mahu membandingkannya dengan RUMAH KECIL ITU.












Mandy Chong bersama Pengarah Jurey Latif.

Comments

No response to “ANTARA 'TANDA PUTERA' & 'RUMAH KECIL ITU'”
Post a Comment | Post Comments (Atom)