THE MEMORY KEEPER'S DAUGHTER

Monday, April 5, 2010


1. Saya berkesempatan menonton drama HBO 'The Memory Keeper's Daughter' baru-baru ini.

2. Sinopsis - sebuah drama ilham dari sebuah novel yang mengisahkan bagaimana seorang ayah yang juga merupakan seorang doktor di sebuah hospital telah menyambut sendiri kelahiran anak sulung kembarnya. Tetapi bila mendapati salah seorang anaknya dilahirkan cacat (downsindrom), dia telah menyerahkan anak yang cacat itu kepada jururawat yang membantunya menyambut kelahiran bayi tersebut. Isteri doktor itu tidak pernah diberitahu bahawa dia sebenarnya telah melahirkan anak downsindrom kerana dia hanya diberitahu anak kembarnya itu meninggal ketika dilahirkan.Hanya 26 tahun kemudian setelah suaminya mati barulah dia mendapat tahu anak itu sebenarnya masih hidup.

3. Apa yang menarik pada saya selain story linenya yang begitu menyentuh perasaan adalah pada garapan cerita tersebut. Faktor 'penolak' dan 'penarik' kepada sebab musabab si doktor tidak dapat menerima hakikat anaknya downsindrom amat meyakinkan saya.

4. Elemen atau faktor 'penolak' dan 'penarik' ini jarang dapat digarap dengan baik dalam kebanyakkan drama melayu termasuk drama-drama dari karya sendiri.


6. Saya banyak belajar dari cara garapan story line drama ini.

7. Sebagai penulis skrip kita kena sedar bahawa kadangkala penonton yang menonton hanya untuk 'merasai' bukan untuk 'memahami'.

Comments

No response to “THE MEMORY KEEPER'S DAUGHTER”
Post a Comment | Post Comments (Atom)