HIKAYAT SEORANG ZULAIKHA

Tuesday, June 16, 2009


1. Semalam saya sempat menghadiri sessi presentation untuk proposal telemovie saya bertajuk HIKAYAT SEORANG ZULAIKHA (HSZ) yang bakal diterbitkan untuk RTM2 oleh Puan Nora Hendon dari NHF PRODUCTIONS SDN BHD di bawah arahan pengarah Din Glamour.

2. Proposal telemovie tersebut sebenarnya telah hampir setahun lebih saya hantar ke RTM. Baru minggu lepas saya diberitahu Puan Nora Hendon, RTM sudah pun mengeluarkan surat niat untuk kelulusan penerbitan drama tersebut.

3. Story line HSK lebih kurang sama macam telemovie saya bertajuk IHSAN di TV3 terbitan Layar Consult Sdn Bhd yang telah di short-listed antara 5 drama finalis terbaik Anugerah Skrin pada 2008 yang lalu. Menurut maklumat dari TV3, dari survey rating yang dijalankan oleh AC Nielsen, drama IHSAN yang diarahkan oleh Muralli Abdullah ini, telah mendapat rating 3.5 juta penonton ketika mula-mula disiarkan. Dan ketika diulang tayang pada bulan Ramadhan tahun yang sama, ianya telah mendapat rating sebanyak 2.9 juta penonton. Alhamdulillah response yang saya terima dari kalangan kenalan dan rakan taulan sangat memberansangkan. Penonton melayu suka pada cerita-cerita 'berjiwa melayu' yang berkait rapat dengan persoalan ketaaatan dan kasih sayang anak pada kedua orang tua mereka.



4. Zamarul Hisham yang berlakun sebagai 'Nordin', watak utama dalam drama tersebut telah di nobatkan sebagai Pelakun Lelaki Terbaik Anugerah Skrin TV3, 2008. Alhamdulillah. Tahniah buat Zamarul Hisham.


5. Walaupun HSZ punya genre dan latar yang hampir serupa dengan IHSAN, saya cuba larikan HSZ dari IHSAN dengan memberi sedikit kelainan pada garapan story-linenya. HSZ lebih memberi fokus pada transformasi seorang ibu tua bernama Zulaikha yang dipinggirkan anak sendiri, namun kemudiannya atas bantuan dan nasihat seorang ahli perniagaan telah menjadi seorang tokoh korporat. Zulaikha kemudiannya bangun bangkit untuk menghukum anaknya sendiri bagi tujuan menginsafkan anaknya yang durhaka dan lupa daratan.

6. HSZ dijangka memulakan pengembaran pada awal July ini.

7. Antara barisan pelakun yang telah disenaraikan pendek (tertakluk pada jadual mereka) untuk membintangi drama ini adalah pelakun vateren Asmahani Hussein sebagai Zulaikha, Khatijah Tan, Que Haidar, Fizz Fairuz dan Zack X Factor, Irma Hasnie, Intan Ladyana, Zizie Ezzette, Farah Putri, Sazzy Falak, Fazura, Dato' Rahim Razali, Dato' Jalaludin Hassan dan Wan Hanafi Su.

8. Saya mengharapkan HIKAYAT SEORANG ZULAIKHA ini mampu memberi kesan emosi dan tarbiah kepada hati penonton sepertimana yang telah dapat dilakukan dalam IHSAN. Doakansaya

Comments

One response to “HIKAYAT SEORANG ZULAIKHA”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

salam tuan...
saya farina. saya adalah pelakon yang memegang watak syikin dalam HSZ. tak sabar nak tgk hasilnya nnt... doakan semua pengembaraan berjalan lancar dan di permudahkan yer...

August 15, 2009 at 5:44 AM